Un llibre relaciona els ritus del franquisme i del nacionalcatolicisme

REDACCIÓ. La funció dels ritus durant la guerra civil i el franquisme, així com la seua relació amb el nacionalcatolicisme, és l’objecte d’estudi del llibre Ritos de guerra y de victoria en la España franquista. La presentació d’aquesta obra tindrà lloc a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset divendres 5 d’octubre a les 19:30 hores.

En l’acte intervindran Ismael Saz, catedràtic d’Història Contemporània de la Universitat; Vicente Sánchez Biosca, catedràtic de Comunicació Audiovisual; Giuliana Di Febo, autora del llibre; i Josep Lluís Canet, director de Publicacions de la Universitat de València.

La denominació de la contesa com a croada va suposar una redefinició de la guerra en clau religiosa. Això va estar acompanyat per un rellançament dels cultes més populars mitjançant commemoracions i celebracions. En aquest marc es va construir el carisma de Franco com a «cabdill per la gràcia de Déu». Es tracta d’un model de relació entre l’Estat i l’Església fundat en legitimacions recíproques, enfortit per una ideologia que aglutina identitat nacional i catolicisme i que va durar fins els anys seixanta. El llibre destaca l’impacte del Concili Vaticà II sobre l’ideari nacionalcatòlic, així com la seua crítica a aquestes formes de religiositat.