Una escola republicana a l’edifici de Magisteri a Ontinyent

REDACCIÓ. Una mirada al passat amb l’emoció de reviure un temps en què l’escola era tot un símbol i la lluita perquè una educació pública i de qualitat garantira la igualtat de drets són alguns dels sentiments que evoca l’Aula Museu dedicada a l’escola de la Segona República que s’acaba d’inaugurar a Ontinyent. El rector de la Universitat, Esteban Morcillo, va inaugurar aquest espai ubicat a l’edifici Lluís Vives d’Ontinyent.

A l’espai s’ha reconstruït una aula tipus de l’època, amb taules i cadires de mestres, pupitres i banquets, recuperats pel Departament d’Educació de l’Ajuntament d’Ontinyent, i això es completa amb una exposició de materials originals d’escriptura i quaderns, una pissarra i una al·legoria de la República.
L’edifici Lluís Vives és una construcció de l’època republicana que va ser escola abans de convertir-se en seu dels estudis de Magisteri de la Universitat de València a Ontinyent. El Vives i l’edifici localitzat al carrer del grup Ramón Llin configuren l’actual Campus d’Ontinyent de la Universitat de València. L’exposició que ara s’hi pot veure compta amb quinze panells que expliquen les característiques de l’escola republicana, els seus antecedents, edificis escolars, accions de renovació pedagògica i el paper dels mestres. En la mostra, de caràcter permanent, tenen un paper especial els continguts sobre els mitjans de comunicació i l’educació de les xiquetes en l’època.