La Universitat acull la presentació de ‘Terres dels Alforins’, una nova marca d’enologia i paisatge valencians

REDACCIÓ. Els viticultors i productors de Terres dels Alforins han presentat, de la mà de Javier Mariscal, la nova marca de territori enològic Terres dels Alforins. En l’acte, celebrat a la Nau, han participat Pablo Calatayud, responsable de l’associació de viticultors; Miquel Francés, professor de la Universitat de València; Javier Mariscal, dissenyador; i Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Igualtat.

L’acte havia despertat una gran expectació i va reunir un nombrós públic entre el qual destacaven membres de la comunitat universitària, ciutadans de les comarques vinculades a la marca Terra dels Alforins (la Vall d’Albaida i la Costera), així com aficionats al vi i seguidors d’aquests cellers que promouen el vi valencià. Després de la taula redona, hi havia una degustació dels cellers associats sota aquesta nova marca amb acompanyament musical. La presentació s’emmarcava dins de la programació del Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València.

La iniciativa Terres dels Alforins la conformen onze cellers, més de cinc-cents viticultors i més de quatre mil hectàrees de vinyes cultivades. Tots ells avalen el nou projecte per a donar sostenibilitat al desenvolupament agropecuari actual de Terres dels Alforins.

La viticultura representa un paper primordial en l’àmbit econòmic, social i cultural per als actuals termes municipals de Fontanars dels Alforins, la Font de la Figuera i Moixent. Aquest singular territori es troba a l’oest de la subzona Clarià dins de la diversa Denominació d’Origen València.

La seua geomorfologia es caracteritza per la bellesa dels paisatges culturals resultants de la combinació de vinyes, oliveres, ametlers, fruiters, cultius herbacis i pinedes intercalades, amb les seues històriques masies disseminades sobre un medi rústic. Es tracta d’un entorn paisatgístic d’orografia suau que connecta la plataforma de l’altiplà amb les valls dels Alforins i les Alcusses, separades per l’eix central de la serra Grossa. El territori recobreix amb sediments moderns una zona geològica antiga i configura una extensa zona molt apta per a les activitats agropecuàries.

La subcomarca de Terres dels Alforins conforma la part més bella i rica de la zona, on la viticultura es practica des de temps immemorials. Aquestes terres de secà, entorn al poblat iber de la Bastida de les Alcusses, continuen treballant-se seguint els principis de l’agricultura sostenible. És la forma de vida que volen mantindre els productors i viticultors d’aquest territori singular per tal de continuar ajudant a preservar i consolidar aquest valuós paisatge cultural. Es tracta, en definitiva, de generar dinamisme econòmic i cohesió social a fi d’aconseguir l’equilibri amb l’entorn mediambiental i reconéixer el llegat històric i cultural.

Galeria d’imatges. Fotos de Miquel Francesc