Lorenzo Serrano: “Tindre una carrera universitària és una inversió que es pot rendibilitzar al llarg de la vida’’

REDACCIÓ. Els titulats aguanten millor la crisi. És la conclusió que s’extrau d’un informe presentat per l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE), on es revela que les contractacions entre les persones amb formació universitària van augmentar en un 1,3% des del 2007 fins el 2010. No sols tenen més probabilitats de ser contractats, sinó que aquells que tenien treball el conserven.

En un moment com l’actual, on trobar estabilitat laboral i econòmica és quasi una utopia a l’abast de ben pocs, el professor d’Anàlisi Econòmica de la Universitat de València i investigador de l’IVIE Lorenzo Serrano està convençut que, tot i que les perspectives de trobar treball són negatives, la situació no és igual per a tots. “Els treballadors sense cap tipus de formació són els qui ho tindran més difícil a l’hora de ser contractats”, afirma.

L’atur a Espanya s’ha acarnissat especialment amb els joves i afecta prop del cinquanta per cent d’aquest col·lectiu. Els universitaris, front a una situació així, decideixen agafar les maletes i traslladar-se a altres països per a entrar al mercat laboral, un mercat tancat a pany i clau per a ells a Espanya.

No obstant això, pel fet de tindre estudis superiors, ja disposen de més oportunitats que aquells que no en tenen. A més, segons explica l’investigador Lorenzo Serrano, tindre una carrera és una inversió que es pot gaudir i rendibilitzar al llarg de tota la vida. “Potser ara la situació és complicada per als universitaris, però tindrà efectes positius més endavant perquè què passarà una vegada s’haja acabat la crisi?”.

També és cert que algunes branques acadèmiques i professionals tenen a hores d’ara més eixides laborals que altres. En aquest sentit, Serrano recomana fixar-se en allò que necessita el mercat de treball abans d’escollir una titulació, però reconeix que cadascú té les seues preferències. “Només cal que tinguen en compte la situació laboral actual per a evitar frustracions posteriors a causa de la falta d’informació”, conclou.

Quant a la durada de la crisi, els analistes no s’atreveixen a fer-hi pronòstics. “Com més gran és una crisi, més difícil és fer previsions”, diu Serrano. No hi haurà caigudes tan fortes pel que fa al mercat laboral com les que s’han vist fins ara, però caldrà esperar més temps perquè el mercat de treball arranque de nou. “Aquest és l’escenari on hem de moure’ns actualment”.

Les recomanacions es basen en una: aprofitar al màxim aquests períodes d’estancament per augmentar la formació de cara a una pròxima recuperació econòmica. El que ocorre en aquest cas és que els joves acaben estant sobrequalificats per a realitzar algunes tasques i han d’obviar alguns títols acadèmics en els seus currículums per a poder accedir a alguns llocs determinats de treball. “Empreses que contracten treballadors per a llocs de poca qualificació poden esperar un baix rendiment a causa de la frustració del treballador”, explica l’analista.

Adaptar-se a la situació sense caure en el desànim és clau per a esquivar la tempesta. I no oblidar que les crisis econòmiques són cícliques, tal com afirmen els experts, això reforça l’esperit positiu que han de tindre els estudiants universitaris. Precisament ells han de ser el motor d’una nova generació socioeconòmica.

En el programa Ocupa’t de Ràdio Universitat es pot escoltar l’entrevista sencera amb l’analista i investigador Lorenzo Serrano, a més de conéixer les ofertes de treball i les beques de la setmana. Podeu escoltar el programa fent clic ací.