L’aposta jove per comunicar la ciència

Dos investigadors de l’IFIC han resultat guanyadors dels II Premis Opinió Innovadora convocats per la Càtedra de Divulgació de la Ciència UCC+i de la Universitat de València, amb el suport del diari Las Provincias.

Miguel Villaplana i Alberto Aparici, a l’IFIC. Foto: Isidoro García

REDACCIÓ. Alberto Aparici i Miguel Villaplana són dos joves investigadors vinculats a l’Institut de Física Corpuscular IFIC (UV-CSIC). Es troben en la dura fase de redactar la tesi, però això no ha limitat el seu compromís amb la divulgació de la ciència. I, casualment, els dos han obtingut recompensa, ja que han estat els guanyadors dels II Premis Opinió Innovadora convocats per la Càtedra de Divulgació de la Ciència UCC+i de la Universitat de València, amb el suport de Las Provincias i consistents en dos-cents euros i la publicació dels textos en el diari.

Tot i la seua formació científica, Alberto Aparici (Castelló, 1981) es va presentar a la modalitat d’Humanitats, perquè la seua era una reflexió genèrica, com anunciava el títol: La ciència és cultura. “En aquest país, admetre que u no sap res de ciència ix gratis”, a més estem “orfes de cultura científica com a conseqüència de la desídia de tots”, argumenta l’investigador en la seua obra. Alberto, dedicat a la física teòrica, pretenia amb el seu text criticar el fet que la falta d’aquesta cultura científica “promou la superstició i fa la societat més vulnerable i menys crítica”. Aquestes reflexions també el van portar, fa any i mig, a criticar una tertúlia radiofònica davant el desconeixement científic dels participants. I, per aquest motiu, des d’aleshores fa un espai de deu minuts setmanals de ciència en el programa La Brújula de Carlos Alsina en Onda Cero (divendres, 20: 50 hores).

Els guanyadors amb Francisco Botella, director de l’IFIC, i Carmen García, subdirectora de l’IFIC i investigadora principal a València d’ATLAS. Foto: Isidoro García

Miguel Villaplana (Petrer, 1982) també està acabant la tesi. El seu treball consisteix en analitzar les dades d’un dels experiments del Gran Col·lisionador d’Hadrons del CERN a Ginebra, en concret de l’ATLAS. Però sempre ha estat compromés amb la difusió del coneixement científic, de fet va ser coordinador de monitors de les Rutes Matemàtiques organitzades per la Càtedra de Divulgació de la Ciència durant la Setmana de la Ciència. Miguel vol acabar amb la imatge tòpica dels científics: “Oblidem les bates blanques i els pèls desordenats!”, comenta en el seu original, per a reivindicar la curiositat que tots tenim per avançar en el coneixement científic. El seu text, titulat Un joc de xiquets, guanyador en la modalitat de Ciències Bàsiques, explica amb senzillesa com el billar pot ensenyar a conéixer el funcionament dels protons alhora que pot portar els científics a trobar indicis del famós bosó de Higgs. “Però la diferència és que nosaltres no elegim un personatge de vint-i-quatre candidats, en el cas de l’escàpol bosó trobem un Higgs per cada bilió”, segons Villaplana.

Aquests guardons es van atorgar divendres 15 de febrer durant les Jornades d’Investigació 2012/2013 de la Facultat de Medicina i Odontologia. El degà d’aquest centre, Federico Pallardó, i el redactor en cap de la secció d’opinió del diari, Pablo Salazar, van lliurar els premis, els quals també incloïen una menció especial per a la investigadora Ana Primo (ITQ-UPV) pel seu text Transformació d’un residu en el material del futur: del quitosan al grafé, concebut en homenatge al seu avi, el científic Eduardo Primo Yúfera.

Jornades d’Investigació

Les Jornades d’Investigació 2012/2013 eren una trobada organitzada per estudiants de Medicina, concebudes com un punt d’encontre entre ciència, investigació biomèdica i pensament crític. Hi hagué dos dies dedicats a la investigació i un últim dia reservat a la divulgació científica. Alguns dels temes tractats van ser la imatge molecular del càncer, la neurobiologia o les malalties rares. Pots veure un vídeo sobre les jornades fent clic ací.

Pablo Salazar, cap d’opinió de Las Provincias, Miguel Villaplana, Ana Primo, Alberto Aparici i Soledat Rubio, directora de la Càtedra de Divulgació de la Ciència. Foto: Irene Marsilla