Les formigues, rècord d’alçament de pes

REDACCIÓ. Vos heu preguntat alguna vegada per què les formigues són capaces d’alçar tant de pes? Sergio Montagud, biòleg de la Universitat de València, explica aquest fet per una musculatura extraordinària, amb extremitats articulades i apèndixs que permeten fer moviments de palanca.

La pregunta va ser plantejada per un estudiant de la Universitat a la revista de la institució Mètode  i la va respondre Montagud. Les seues característiques pròpies fan de les formigues uns éssers extraordinaris, ja que algunes espècies poden alçar fins a cinquanta vegades el seu pes, i trenta vegades el volum del seu cos. El rècord el tenen algunes espècies talladores de fulles de les selves d’Amèrica del Sud.

Aquesta curiositat, el seu origen, com han evolucionat les formigues… s’analitzen en el programa Naturalment (per a escoltar-lo feu clic ací de Ràdio Universitat , on s’ha fet una entrevista a Sergio Montagud.

Sergio Montagud.

Les formigues han evolucionat des de fa milions d’anys i, de fet, ja hi ha proves de formigues fossilitzades en ambre, segons explica el biòleg de la Universitat. I al llarg d’aquest període de temps han anat colonitzant els ecosistemes i adaptant-s’hi, per això unes són subterrànies, altres viuen en arbres, altres nidifiquen (les més primitives), i fins i tot n’hi ha colònies amb milions d’individus, com és el cas d’un gran formiguer estés en part del litoral mediterrani.

Sobre el seu origen, les formigues provenen de la família de les vespes, encara que s’han adaptat a la vida en terra i per això han perdut les ales. Tot i això, continuen conservant agullons, con les vespes, si bé molt xicotets, un fet que provoca que normalment no es noten les seues picades.