La raó de la Universitat, en les Falles de València

Un dels ninots al taller de Filiberto Pons. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. La Universitat Vella-Plaça del Patriarca, amb vint-i-quatre anys d’història, planta enguany una falla que reivindica la Universitat com a depositària de la raó. I per a això retrocedeix als primers cadafals d’universitaris i universitàries, col·locats a la ciutat de València en els anys quaranta del segle passat.

El lema del monument ho diu tot: La raó de la Universitat. “Volem retrocedir i arribar fins les primeres falles universitàries que es plantaren al barri, de les quals nosaltres som hereus. Això ens obliga a caminar fins els carrers Roger de Llúria-Pascual i Genís, ja que foren ocupats pels primers cadafals d’universitaris en els anys quaranta”, destaca la falla en el seu llibret.

Comissió Fallera al Paranimf de la Universitat.

Amb aquest objectiu, i també a les portes d’una gran celebració, com és el vint-i-cinc aniversari de la creació de la falla, la comissió pensa en aquells carrers de fa quasi un segle, i en un lema: la Universitat com a seu o nucli de la raó. “Recreem en el nostre cadafal el monument que els universitaris dedicaren a la Universitat l’any 1949, des d’una concepció diferent però amb el mateix sentit: retre homenatge a la Universitat i a la seua major insígnia: la raó”.

Esbós de la Falla Infantil del 2013.

Actualment la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca està formada per un centenar de membres, entre xiquets i adults. La majoria provenen del barri en el qual s’assenta la falla. “Ha evolucionat –explica el vicepresident Lluís Mesa–, ja que abans estàvem més arrelats a la Universitat i menys al barri, i ara és diferent, ja que la majoria dels membres de la comissió adulta i de la infantil som antics estudiants”.

El monument, inspirat en el del 1949, l’han elaborat els artistes fallers de Sueca Filiberto Pons Rubio i Beatriz Peiró Escrivá, tots dos agregats al Gremi d’Artistes Fallers de València, i és el quart any consecutiu que el dissenyen per a la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca. “Té una altura d’uns sis metres, aproximadament, i un diàmetre d’entre cinc i sis”, diu Filiberto, qui porta dedicats, amb Beatriz Peiró, vint-i-tres anys a aquest ofici. “Els materials del monument, que representa la cultura i els estudis, dels quals és depositària la Universitat, estan fets amb cartó pedra, suro, polièster i fusta, fonamentalment”, destaca l’artista faller.

El cadafal del 2013 està presidit per una deessa que representa la saviesa i la Universitat. Al seu voltant els diferents camps de l’estudi universitari (les ciències, les lletres i la medicina) mostren les possibilitats de l’ús de la raó per a solucionar els problemes del món i de la crisi –segons el llibret de la falla. Un gran balcó amb una finestra simbolitza l’entrada al despatx del rector, qui és la màxima autoritat universitària. És una finestra oberta que representa que la Universitat s’obri a la societat i que participa de la tasca de trobar solucions per a tot allò que l’angoixa.

“La Universitat és reconeguda amb la intenció que es valoren els seus esforços. Al llarg de la història ha estat perseguida i sovint incompresa. L’ús de la raó no ha estat sempre ben vist i en ocasions s’ha vist com un valor revolucionari. Però la humanitat està i estarà mentre es cultive la raó”, es destaca per part de la comissió.

El cadafal infantil també l’han dissenyat enguany els artistes Filiberto Pons i Beatriz Peiró. El dediquen a una acció amb la qual disfruta la xicalla: botar, però pensant en el significat que li donen els adults a la paraula botar.

Monument del 1949 que ara s’ha recreat.

Composició de la falla

Actualment el president de la falla és Benjamín Macián i els vicepresidents Juan Manuel de la Torre i Lluís Mesa. Enguany no tenen fallera major i la infantil és Carla Mora Hernández. La seu de l’entitat està al carrer Altar de Sant Vicent.

Mesa destaca que “ens agradaria continuar integrant els estudiants de la Universitat. Sempre entre la nostra temàtica tenim present la Universitat i el que significa: coneixement, investigació, raó… Actualment, des de la nostra aportació, intentem a xicoteta escala arribar i traslladar el que la institució acadèmica significa dins del conjunt de la societat”.

La Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca participa en tots els actes oficials com una més dels centenars de falles que hi ha a València. “Altres anys hem obtingut reconeixement d’enginy i gràcia”, diu Lluís Mesa. Una de les formes de contactar amb la falla és a través de la seua pàgina de Facebook: http://www.facebook.com/universitatdevalencia#!/falla.patriarcauniversitatvella?fref=ts

Enrere queden els anys de naixement de la falla, amb un objectiu clar que es manté vigent: vincular el món universitari amb el món de la festa. “Érem gent de la ciutat i gent d’altres poblacions que ens establíem a València per a estudiar i la falla tenia la funció que la gent poguera entrar en contacte amb la festa. Ara mateix estem molt més vinculats amb el barri”, remarca Lluís Mesa.

Filiberto Pons treballant en un dels ninots. Foto: Miguel Lorenzo

Beatriz Peiró amb un dels ninots. Foto: Miguel Lorenzo