Les descàrregues il·legals d’internet davant la consciència individual

REDACCIÓ. Descarregar música i pel·lícules protegides, utilitzar programes protegits amb drets d’autor i sense pagar… són accions més que habituals. Javier Plaza, professor de Dret Civil a la Universitat de València, explica les causes i conseqüències d’aquestes actuacions.
Recentment s’ha publicat un informe de l’Observatori de Pirateria i Hàbits de Consum de Continguts Digitals realitzat per la Coalició de Creadors i Indústries de Continguts, on es detalla que la meitat dels internautes espanyols accedeix de manera il·legal a continguts digitals, dins d’una tendència que no deixa d’incrementar-se. Per a solucionar aquesta situació es va crear la Comissió de Propietat Intel·lectual (o comissió Sinde), a través de la Llei Sinde-Wert, que ja ha complit un any. No obstant això, el sector cultural destaca que el 2012 hi va haver més de 3.050 milions de descàrregues il·legals, centrades en pel·lícules i música, fonamentalment.

Javier Plaza.

Javier Plaza, que és expert en dret d’imatge i en noves tecnologies de la informació i de la comunicació, qualifica aquestes dades com a “terribles pel dany que es causa a la propietat intel·lectual en si com a sector”. “S’ha de buscar una forma que compatibilitze l’ús racional de les noves tecnologies amb el respecte al dret de la propietat intel·lectual”, diu l’expert, qui detalla que “la normativa de protecció ha posat molt d’èmfasi en la persona que descarrega, però en la meua opinió s’hauria de fer esment a la persona que posa a disposició de la gent continguts que no hauria de posar”.

Pots escoltar una entrevista completa amb Javier Plaza en Ràdio Universitat dins del programa En xarxa fent un clic ací. Aquest programa és l’espai dedicat a conéixer tot el que envolta les noves tecnologies, xarxes socials, blogs, webs i aplicacions.

Les causes de les descàrregues il·legals caldria buscar-les en una suma de diversos factors, com ara la facilitat de la descàrrega, la falta de percepció de risc, el baix poder adquisitiu de molts usuaris joves, però també en la mateixa cultura dels individus. Javier Plaza assenyala: “Cal destacar que, en general, la gent no és conscient que un material que ha descarregat i que està protegit no el pot tornar a penjar i posar a disposició dels altres usuaris, ja que amb eixe fet es provoca un dany greu, que és que no es comprarà eixe producte cultural”.

Respecte a les conseqüències de les descàrregues il·legals, Javier Plaza detalla que hi ha una part penal i una civil. La penal es dóna quan hi ha ànim de lucre. Per exemple, si es posa en xarxa un producte protegit amb l’objectiu d’obtindre’n beneficis. La part civil es pot aplicar a les persones que descarreguen i posen en comú continguts protegits, a les quals se’ls pot aplicar una infracció del Codi Civil.

“Una descàrrega legal seria aquella en la qual accedisc a un lloc on tinc dret a fer-ho i faig un ús permés d’eixe contingut”, defineix Plaza. “Crec que és una obligació del ciutadà respectar el dret a la propietat intel·lectual; informar-se dels usos permesos; i pensar que si anem entrant o descarregant, estem creant un dany. Apel·le a la consciència individual”, destaca el professor de Dret Civil.