Casc obligatori o voluntari, per a circular en bici per la ciutat?

REDACCIÓ. La Direcció General de Trànsit (DGT) del Ministeri de l’Interior prepara una reforma del Reglament de Circulació que proposa diverses novetats, algunes de les quals afecten el col·lectiu ciclista: l’obligatorietat d’usar el casc a les ciutats, i també la necessitat de circular per la dreta dins del carril. Col·lectius d’usuaris i ajuntaments s’han oposat sobretot a la primera mesura, ja que reduiria l’ús d’aquest mitjà de transport i no garantiria que la persona que duguera casc patira menys lesions que la que sí que el portara.

L’avantprojecte del nou Reglament General de Circulació està en fase de debat. Per part de la Direcció General de Trànsit es destaca que el casc afavoreix la seguretat del ciclista. Fins ara només era obligatori el seu ús per als trajectes interurbans.

El programa Caleidoscopi de Ràdio Universitat, dedicat a conéixer la realitat des de diversos punts de vista a través de reportatges i enquestes, ha tractat aquest tema amb col·lectius d’usuaris de la bicicleta en l’àmbit universitari i de la ciutat de València. Pots escoltar el programa fent clic ací.

Antonio Llópez, del col·lectiu València en Bici, assenyala: “Nosaltres volem que la DGT ens demostre amb números, amb estadístiques, que l’ús obligatori del casc en carretera, que està vigent des de fa més de deu anys, ha servit per a evitar accidents i morts, i no ens ho demostren perquè no ha servit. De fet, l’accidentabilitat a Espanya en la carretera és la més alta a Europa, i en la resta d’Europa no és obligatori l’ús del casc”.

Andrés Boix és membre d’Universitat en Bici, un col·lectiu format especialment per personal d’administració i serveis (PAS) de la Universitat de València i de la Universitat Politècnica de València. “A partir dels estudis que s’han fet, no hi ha una prova empírica i una correlació entre portar casc i no patir lesions greus o mortals”, destaca Boix.

Segons el col·lectiu València en Bici, en aquells països en els quals a les ciutats s’ha posat en marxa aquesta mesura s’ha produït una reducció en l’ús de la bici d’entre un trenta i un quaranta per cent, i els països referents en l’ús de la bicicleta, com ara Holanda, Alemanya i Dinamarca, no tenen aquest tipus de normativa.

Pel centre del carril

L’altre punt conflictiu de la normativa proposada, que també ha sigut criticat, és el fet que els ciclistes hagen de conduir per la part dreta del carril, en compte de fer-ho pel mig. Aquesta mesura, a parer d’Antonio Llópez, significa un major perill que circular pel centre. “Sabem perfectament que si t’arracones a la dreta no eres ningú”. La diferència de velocitat a la ciutat no és tan alta com en carretera, on sí que s’aplica aquesta mesura, i és més segur anar pel mig del carril i que s’haja d’avançar per l’altre carril. De l’altra manera, per exemple quan s’obri la porta d’un cotxe aparcat en una filera, es pot fer caure el ciclista.

A més, un informe jurídic elaborat per Ciclojuristas, professors de Dret usuaris de la bicicleta, informa que la reforma suposa un pas enrere i es queda curta en la seua intenció principal, que és fomentar l’ús de la bicicleta com un mitjà de transport cada vegada més integrat a la ciutat.