Llibres per aliments, a Geografia i Història

REDACCIÓ. La Facultat de Geografia i Història ha acollit una acció que combina solidaritat i facilita l’adquisició de coneixements a l’estudiantat. Es tracta d’intercanviar llibres i revistes en bon ús i amb continguts objecte d’estudi per aliments duts per l’alumnat. L’entitat beneficiària de l’ajuda, ACCEM, és una ONG que treballa amb persones refugiades i immigrants. Ha rebut més de tres-cents cinquanta quilos d’aliments.

“El balanç no pot ser més positiu. Primer, per la manera com l’han acollit totes les persones i representants. Entusiasme seria la paraula resum”, destaca el professor de Geografia Jaime Escribano, promotor de la idea. Es tracta, en les seues paraules, d’una actuació que ja dugueren a terme uns companys del Centre Associat d’Astúries de la UNED i que s’ha aplicat a la Facultat de Geografia i Història. “Atendre una doble realitat: per una banda, social, resultat del context econòmic actual, que ha agreujat la situació d’aquelles persones que continuen veient Espanya com un lloc millor que el seu propi (i l’única ajuda que reben és a través de l’associació ACCEM; i per una altra, l’oportunitat de gestionar uns recursos sense igual: la producció científica d’anys i anys que ha elaborat la Facultat de Geografia i Història (que malauradament anava ocupant a poc a poc cada vegada més espai)”.

La iniciativa estava organitzada per l’AdR de la Facultat de Geografia i Història i ha tingut la col·laboració d’estudiantat, PAS i PDI. La degana de la Facultat, Ester Alba, en declaracions al programa Caleidoscopi de Ràdio Universitat  ha destacat: “Estem molt orgullosos d’acollir aquesta iniciativa por dues qüestions. Primer, pel que suposa de col·laboració i ajuda a la societat actual, a la valenciana, als mateixos immigrants. I en segon lloc, perquè contribuïm amb les circumstàncies dels nostres propis estudiants”. La degana també ha apuntat: “Moltes vegades els estudiants desconeixen la nostra tasca investigadora, i sovint aquestes revistes, llibres, tesis… són de difícil accés per als mateixos estudiants”. Es tracta de revistes i llibres dels quals la facultat té un ampli nombre d’exemplars.

Elena Navarro, secretària de l’AdR de la facultat, també en declaracions a Ràdio Universitat ha indicat que s’han arreplegat molts quilos de menjar. “Inclús ha vingut un xic amb cinquanta quilos d’arròs. De moment estem molt contents amb l’acollida que ha tingut la iniciativa”, diu Navarro.

Intercanvi

En la proposta plantejada, un quilo de menjar, com ara oli, arròs, pasta, sucre o sal, equivalia a un llibre. Un pack de conserva i un litre d’oli de llavors també equivalien a un llibre. Un litre d’oli d’oliva, a dos llibres; i una garrafa d’oli d’oliva, a tres llibres. En contrapartida, els materials didàctics que romanien als depòsits de la facultat, deteriorant-se o ocupant espai, han passat a ser d’abast públic i amb accés per part dels usuaris i usuàries, l’estudiantat.

El resultat, per a una activitat desenvolupada en les dates en què s’ha dut a terme, fi de curs, amb els exàmens a l’aguait, “competint” amb campanyes similars, “ha sigut increïblement positiu”, destaca Jaime Escribano, qui xifra en uns 350-400kg de menjar el que s’ha aconseguit arreplegar. Arròs i pasta han sigut els principals ingredients. Però també pots de conserves (tomata, cigrons, llentilles, etc.), oli, sal i sucre han destacat. Fins i tot hi ha hagut aliments més peribles, però igualment bàsics com ara la llet, que han sigut recollits de manera significativa.

Repetir l’activitat

Preguntat sobre la possibilitat de repetir l’activitat, Jaime Escribano ha respost afirmativament. “Sincerament, crec que sí. Però no perquè ho diga jo. És que m’ho diu tothom. Totes les persones amb les quals m’he trobat des de divendres (últim dia que estigué operatiu l’intercanvi) no fan sinó repetir-me que ha sigut una idea magnífica, que ha tingut una rebuda fantàstica, i que ja estan esperant que n’organitzem la següent”.

La data en la qual podria dur-se a terme aquesta nova acció està encara per determinar, segons Escribano. “De moment no puc avançar res més, ja que s’han de mirar dates i espais amb l’equip deganal, però en conversacions informals ja estem preveient de llançar-ne una segona edició abans de Nadal, i inclús introduir alguna novetat, com ara que no siga sols intercanvi d’aliments, sinó també algun tipus de roba d’abric”.

El resultat ha fet feliços els organitzadors. I, sobretot, el fet de pensar en les persones per a les quals està destinada l’acció: gent no només sense recursos, sinó exclosa i rebutjada socialment. Jaime Escribano assenyala: “Crec que és un bon exemple que l’ajuda social, en la seua vessant més directa i menys institucionalitzada (per part de les administracions territorials) continua sent atractiva, vista de gran utilitat i, sobretot, tenint una bona acceptació”.