Homenatge de la Universitat al pop i el rock valencians dels anys seixanta

REDACCIÓ. La Universitat de València, a través del Fòrum de Debats, dedica unes jornades a l’anàlisi del rock, el pop i la societat valenciana dels anys seixanta, entre aquest dimecres 29 i hui dijous 30 de maig. Un homenatge a totes les persones relacionades amb el pop i el rock d’aquells anys: Bruno Lomas, Los Top Son, Los Rockeros, Els 4Z, Los Huracanes, Los Protones, Los Pepes, Los Diapasons, Los Caliope, Els 5 Xics, Los Genios, Los Milos o Los Pantalones Azules, entre altres.
En una conferència que va tindre lloc a la Nau, Antonio Ariño (vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València), Alfons Cervera (escriptor i periodista), Enrique Ginés (crític musical) i els músics Lluís Miquel (Els 4Z) i Vicente Gai (Els 5 Xics) parlaren del projecte de les jornades Música, història i societat. El pop i el rock valencians dels 60, que va sorgir del treball de recerca de l’estudiant Isaac Ciscar El rock valenciano. Del Club Universitario a la década dorada (1959-1966) i de la proposta del catedràtic d’Història Contemporània de la Universitat de València Justo Serna d’organitzar alguna activitat que tractara els orígens del rock a València, com a complement de l’exposició Covers (1951-1964). Cultura, joventut i rebel·lia, que es va instal·lar a la Nau i que ara s’exposa al MUA de la Universitat d’Alacant.

El programa de Ràdio UniversitaA Fons Cultural, que analitza l’art, la música i el teatre en el si de la Universitat a través d’entrevistes i reportatges, va entrevistar Isaac Ciscar. Pots escoltar el programa fent clic ací.

“Vaig fer el DEA, Diploma d’Estudis Avançats, al Departament d’Història Contemporània de la Universitat. I també vaig fer un treball d’investigació sobre el rock valencià dels anys seixanta. A partir d’ací va sorgir la idea de les jornades”, destaca Isaac Ciscar, qui apunta que el seu paper en aquestes és introduir el tema de cada conferència i a partir d’ací deixar que participen els protagonistes directes.

Les jornades Música, història i societat. El pop i el rock valencians dels 60 inclouen conferències, una exposició, la presentació d’un llibre, dues taules redones (en les quals participen els protagonistes) i diverses actuacions de grups musicals del moment que estan en actiu.

Les activitats van començar ahir dimecres 29 a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau i es desenvoluparan també hui. Es fan a les 19 hores. Ahir hi hagué una conferència d’Isaac Ciscar i Justo Serna i una taula redona, Testimoniatges d’una època I. En aquesta taula participaren el crític musical Enrique Ginés, la compositora Marisa Simó, Vicente Flor, autor del llibre Historia del Pop Valenciano, i els músics Pascual Olivas (Los Top Son i Los Huracanes), Vicente Gai (Els 5 Xics), Vicente Buig “Sento” (Los Rockeros) i Miguel Ángel Herranz (Los Top Son, Els 5 Xics). L’acte estava presentat per Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, i l’escriptor i periodista Alfons Cervera.

Alfons Cervera va destacar: “Volem que siga un reconeixement de la mateixa Universitat de València al treball que van fer totes aquestes persones en aquella època, i també aprofitarem per a reflexionar sobre aquell temps. No només des del punt de vista de la música, sinó des del punt de vista de la política, la societat, la cultura”.

Hui dijous 30 hi haurà la taula rodona Testimoniatges d’una època II, en la qual participaran la lletrista Maria Vicenta Porcar, el crític musical Vicente Fabuel, Lluís Miquel (Els 4Z), José Luis Vila (Los Genios) i Merche Chapí (fundadora del Grup Amateur de Teatre d’Eivissa).

Ambdues sessions tenen com a colofó un concert de diversos grups: Los Genios, Los Rockeros, Yaco Lara i Emilio Solo, entre altres.

Aquest cicle d’activitats compta amb la col·laboració de Levante-EMV, 97.7, Levante TV, El Corte Inglés, El País i la Fundació Cruzcampo del grup Heineken.