logodreta

Prop de dos-cents estudiants, en ‘La consagració de la primavera’ per a obrir el Festival Serenates

El Claustre de la Universitat, “vestit” amb La consagració de la primavera. Fotos: Josep Collado

El Claustre de la Universitat es transformarà amb una coreografia completa per la representació del colpidor ballet amb música de Stravinski.

MAGDA R. BROX. Del 24 de juny al 4 de juliol se celebrarà una nova edició del Festival Serenates que organitzen conjuntament la Universitat de València i la Subdirecció de Música CulturArts Generalitat al Claustre del Centre Cultural La Nau.

Aquest festival, que naix en els anys huitanta amb la idea d’utilitzar el Claustre del Centre Cultural La Nau com a marc per a oferir al públic valencià un festival musical d’estiu amb entrada gratuïta, obri l’edició d’enguany amb un espectacle que des de la seua estrena, fa ara un segle, sempre ha estat envoltat d’un cert enrenou. Es tracta de La consagració de la primavera, el ballet coreografiat per Vaslav Nijinski amb música d’Ígor Stravinski, que va ser estrenat l’any 1913 al Théâtre des Champs-Élysées a París. La complexitat de la música i els violents passos de ball van provocar xiulits de desaprovació del públic, i després de sorolloses discussions inclús la policia de París va haver d’actuar-hi, però només van ser capaços de restaurar l’ordre de manera limitada.

Ara, l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, l’alumnat del Conservatori Superior de Dansa, de l’Escola d’Arts i Superior de Disseny (escenografia, vestuari i audiovisuals) i de l’IES El Cabanyal (perruqueria i caracterització) han reposat l’obra per a inaugurar el Festival Serenates. Més de dues-centes persones implicades en una producció pròpia creada ex professo i que representaran els dies 24 i 25 de juny, a les 22:30 hores, al Claustre de la Nau.

El Claustre de la Universitat, “vestit” amb La consagració de la primavera. Fotos: Josep Collado

“Hem volgut retre homenatge amb un espectacle que va suposar un símbol de la innovació en la música, però també en la coreografia i escenografia amb motiu del seu centenari”, explica el director de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat, Hilari Garcia, a càrrec de la direcció musical d’aquesta nova versió d’un espectacle que va suposar una ruptura amb tot el passat i una aposta per un futur gens formal i estèticament incert. Una ruptura amb el passat que ha inspirat nombrosos altres grans coreògrafs de dansa del segle xx, com ara Maurice Béjart, Pina Bausch o Martha Graham.

Tono Berti, director artístic de la nova versió, explica que aquest tarannà revolucionari està present en tot l’espectacle que consisteix en una sèrie d’episodis que descriuen un salvatge ritual pagà de primavera: “Hem transformat el Claustre de la Nau en una espècie de temple, amb una escenografia completa, la qual volem consagrar al públic”, assenyala Berti, d’una representació que té una durada d’una hora aproximadament. D’acord amb Berti, la narració de l’espectacle comença amb els orígens classicistes i realistes del ballet per a donar pas a la dansa moderna i trencar amb l’origen (les puntes i els tutús) i transitar cap a territoris “d’una abstracció formal i conceptual”, on la imatge del coreògraf es dilueix. “Si la nostra projecció és correcta, la dansa contemporània s’endinsarà en un mar cada vegada més abstracte i més allunyat de la representació formal per a retornar a una figuració que represente el teixit emocional de l’ésser humà. I aquest és el nostre sacrifici: aconseguir que la dansa parle de si mateixa. I això no només passa amb la dansa sinó també amb la música, el ritme, se sacrifica tot allò que era considerat tradicional”.

L’entrada a l’espectacle, com a tots els de Serenates al Claustre, és gratuïta amb invitació que caldrà arreplegar des d’una hora abans a la consergeria de la Nau. Tots els concerts comencen a les 22:30 hores.

Més concerts, col·laboradors i Maria del Mar Bonet

El Festival Serenates ha passat a ser una alternativa d’oci per a milers de persones en cada edició i una excel·lent plataforma per a la promoció de grups valencians, una línia que es consolida en aquesta edició. Però, a més, enguany el certamen incorpora novetats. En primer lloc, el Serenates torna al Claustre de l’edifici històric de la Universitat, després de les obres de rehabilitació que van obligar l’any passat a traslladar la programació al Centre del Carme, on van acudir més de dues mil cinc-centes persones.

D’altra banda, s’han incorporat noves institucions al suport d’aquest festival: l’Ajuntament de València, mitjançant la seua Regidoria de Joventut, i els patrocinadors privats Fundació Banc Sabadell i Heineken.

Les dues primeres actuacions (dilluns 24 de juny i dimarts 25 de juny) presenten La consagració de la primavera (ballet), d’Ígor Stravinsky, de la qual se celebra el 2013 el centenari de l’estrena.

El 27 de juny, dijous, la cantautora Maria del Mar Bonet oferirà un concert extraordinari amb motiu del lliurament de la Medalla de la Universitat de València, en el qual interpretarà el programa Fira encesa, amb una selecció de poemes musicats de Bartomeu Rosselló-Pòrcel.

El 28 de juny, divendres, actuarà el grup Capella de Ministrers, sota la direcció de Carles Magraner, amb el programa Amors e cansó, que oferirà un recorregut per les cançons dels trobadors de la Corona d’Aragó dels segles xii i xiii.

El dia 29, dissabte, tornarà a actuar l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, però amb la secció de cambra, sota la batuta d’Hilari Garcia. L’actuació es dedicarà als concerts per a instruments de corda de les escoles barroques europees.

El dia 30, diumenge, l’Orfeó Universitari de València, dirigit per Francesc Valldecabres, presentarà un concert de música coral a cappella amb un programa variat que va des de la polifonia del segle xvi fins la música més actual.

L’1 de juliol, dilluns, la soprano Erika Escribá Astaburuaga i el pianista Carlos Apellániz presentaran un recital d’òpera dels segles xvii al xix.

El dia 3 de juliol, dimecres, actuarà el Grup Instrumental, dirigit per Joan Cerveró, amb la interpretació del programa Minimal&theater music, que reuneix una selecció de peces compostes pel mateix Joan Cerveró.

El dia 4 de juliol, dijous, la cloenda del Serenates serà a càrrec del Cor de la Generalitat Valenciana, dirigit per Francesc Perales. Aquest cor, que enguany compleix el vint-i-cinc aniversari, oferirà un concert de música a cappella amb l’epígraf De Viena cap a Occident.

Tots els concerts comencen a les 22:30 hores. L’entrada és gratuïta amb invitació que cal recollir a partir d’una hora abans del començament a la consergeria de la Nau.

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València