Juan Manuel Usera: “En l’oceà moltes espècies estan en perill de desaparició”

REDACCIÓ. La desaparició d’espècies de plantes i animals està associada a la transformació massiva de grans àrees de territori, o a la contaminació de l’oceà. Juan Manuel Usera, catedràtic al Departament de Geologia de la Universitat de València, explica quines són les principals amenaces i reptes per a la biodiversitat biològica al planeta.

La Dècada de les Nacions Unides per a la Diversitat (2011-2020) està lligada als principis de conservació de les especies i els espais naturals. Incorpora “les possibilitats d’ampliació de zones protegides, i el seu manteniment, ja que hi ha zones protegides que s’han anat degradant”, destaca el professor en declaracions al programa Naturalment de Ràdio Universitat “No es tracta només del nostre entorn més pròxim, sinó de molts països, que han vist com en els últims anys s’han anat degradant els espais ja protegits”, diu Usera.

El catedràtic explica que la Dècada per a la Diversitat continua els objectius de la Cimera de Rio del 1992, on es va fixar com un dels principals objectius la reducció de la producció de CO2, “i en aquest sentit, la protecció de totes aquelles àrees on hi ha una cobertura vegetal important per tal que no continue l’explotació”, diu. Sovint pensem només en la selva, però aquesta protecció “s’estén també als grans boscos de coníferes” de la taigà (Canadà, Rússia, entre altres), i especialment al medi marí, segons l’expert.

Usera ha explicat també que, ara per ara, on es troben els problemes més greus de biodiversitat és a la mar. “En l’oceà moltes espècies estan en perill de desaparició. També cal veure què ocorre per exemple amb el tema de les captures de balena, o la situació de l’oceà Índic”. Sobre aquest últim apunta que és una de les zones més contaminades del planeta.