El videojoc, una indústria que mou milions

JORGE CHENOVART. El sector dels videojocs està vivint temps de màxima repercussió a causa de l’eixida del nou Grand Theef Auto V, el qual ha recaptat més de mil milions de dòlars i ha costat “només” dos-cents milions. Xifres d’escàndol per a un videojoc supervendes que recrea amb la màxima fidelitat els avatars que el consumidor vulga introduir. Per al professor d’Animació de l’Escola Superior d’Enginyeria Ignacio Sales, “aquestes dades denoten els diners que mou la indústria dels videojocs, encara que cal no oblidar que la crisi també ha deixat petjada en ella”, ha afirmat en el programa En Xarxa de Ràdio Universitat, el qual podeu escoltar fent clic ací.

La indústria del videojoc es troba entre les més prolífiques del sector audiovisual. Cada vegada hi ha més jocs per a tots els gustos, edats i objectius, i els gràfics són més reals. Tot això és el reflex d’un mercat disgregat situat en bona posició dins del seu camp, ja siguen plataformes, esports, cotxes o rols. Pel que fa a la realitat, la concepció dels videojocs com a autèntiques pel·lícules és molt complicada, “ja que la indústria de la tècnica cinematogràfica avança a gran velocitat i hi ha grans diferències en la tècnica feta per a ser ràpida i relacionada amb el seu cost computacional”, ha afegit Ignacio Salas.

L’evolució dels videojocs depén en bona mesura de les plataformes que sorgeixen cada cert nombre d’anys. Una de les quals són els dispositius mòbils, perquè qui no ha vist en el metro o en l’autobús algú jugant al Candy Crush en el seu smartphone o tableta? Segons Ignacio Sales, “les dades aclareixen el gran nombre de dispositius mòbils que es venen i que superen amb claredat altres plataformes com les videoconsoles”. A més, cal no oblidar el fet multidisciplinari d’aquests dispositius, capaços de fer feliç la gent amb una simple aplicació.

Enrere va quedar l’època en la qual es necessitaven emuladors de videoconsoles per a gaudir en l’ordinador de videojocs que només estaven disponibles per a una determinada plataforma. Com afirma Ignacio Sales, ara es tracta “d’un autèntic fenomen sociològic, que dóna lloc a nous moviments de negocis, des del punt de vista publicitari sobretot, i a la revisió d’antics títols”.

Aquest fenomen sociològic, el qual permet a persones de totes les edats gaudir d’estones d’oci sense moure’s del sofà, sempre ha tingut crítics i els continuarà tenint. És normal que hi haja determinats moviments en contra del videojoc que intenten situar-lo com un destructor de neurones. Però els beneficis són molts i és el moment de donar-los a conéixer de manera simultània, gràcies als múltiples dispositius tecnològics. Un clar exemple: l’Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Universitat de València, que ha desenvolupat un videojoc per ajudar xiquets amb problemes d’autisme.