Josep Maria Jordan: “Dir que l’enemic de Grècia és Europa és tindre una visió absolutament miop i falsa del problema”

Josep Maria Jordan.

LORENA HERNÁNDEZ. “La zona euro es va crear amb una sèrie de mancances claríssimes, una d’elles no tindre un mecanisme financer de solidaritat que fóra suficient i no haver establit exigències més altes”. És l’opinió de Josep Maria Jordan, catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de València. Un comentari en referència a la difícil situació que travessa Grècia, sobretot arran la decisió de tancar dues universitats; per una banda, la més antiga del país, la Nacional i Capodistriana d’Atenes, i per una altra, la Politècnica de la mateixa ciutat.

El primer ministre grec, Antonio Samaras, ha declarat recentment que ningú no posa en dubte que Grècia és una part integral de l’Eurozona, i que està recuperant-se. Tanmateix, els rumors sobre un possible tercer rescat estan presents en la comunitat internacional. A hores d’ara, el país viu sumit en una greu crisi, no només econòmica sinó també institucional i social, la qual cosa s’ha traslladat als carrers. Les protestes i les manifestacions ciutadanes tenyeixen les principals ciutats gregues, també contra fets com ara l’assassinat del cantant de hip hop i militant antifeixista Pavlos Fysas.

L’estudiantat de diverses universitats gregues viu atemorit per allò que pot passar. Des que començara el curs ja s’han viscut diverses vagues d’educació, la qual cosa ha fet que molts alumnes hagen hagut de rebre classe quasi de manera clandestina en pisos, per a evitar qualsevol tipus de problema, tal com ha comentat l’estudianta de Criminologia de la Universitat de València María Gazo, que es troba a Atenes d’Erasmus: “Ací regna la incertesa. No sabem res, som al voltant de dos-cents estudiants Erasmus que no sabem si tornar a casa i fer el quadrimestre en els nostres respectius països”.

María Gazo va decidir anar d’Erasmus a Grècia perquè havia estat allà feia un temps i li havia agradat molt, sobretot l’amabilitat de la gent. Tanmateix, després de més d’un mes i mig al país, assegura que no pot dir que estiga contenta, perquè té por de no poder acabar el curs. El fet que més l’ha impactada és la situació de pobresa que pateix molta gent: “Allò que més em va sorprendre de tot és veure xiquets de cinc anys demanant diners al carrer, a soles, mal vestits”.

La gran tragèdia grega s’ha endut per davant dos rescats per un valor de 240.000 milions d’euros, una ajuda que ha sotmés el país a durs ajustos i retallades en diversos sectors. Per al catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de València Josep Maria Jordan, cal no oblidar que hi ha una responsabilitat del mateix país, dels governants, dels actors polítics, econòmics i socials: “Dir que l’enemic és Europa és tindre una visió absolutament miop i falsa del problema”.

Segons Josep Maria Jordan, la crisi grega ve de més lluny, resultat d’una sèrie de males pràctiques que s’han de canviar a partir d’ara. Tanmateix, el catedràtic també creu que la Unió Europea, i sobretot els països del nord, han de rebaixar les seues exigències quant al programa de reformes i donar un poc d’oxigen a països com Grècia: “Quan vénen aquestes situacions límit com la que està vivint Grècia és el moment que tota la classe política s’agafe de la mà, siga realista i veja de quina manera consensuada es pot eixir endavant”.

El programa A Fons de Ràdio Universitat  tracta aquesta setmana la situació a Grècia amb dues entrevistes al catedràtic Josep Maria Jordan i a l’estudianta María Gazo. Es pot escoltar fent clic ací.