Tàndems lingüístics amanits de música i gastronomia

LORENA HERNÁNDEZ. Aprendre idiomes, conéixer gent nova, fer amics, o acostar-se a altres cultures. Tot això amenitzat amb bona música i menjar procedent de diferents parts del món. Sona bé, no? Doncs això proposa el Tastallengües, una iniciativa desenvolupada pel Servei de Política Lingüística de la Universitat de València que acaba d’arribar a la seua novena edició. Tot un èxit, ja que enguany han sigut al voltant de set-centes persones les inscrites, com ha assenyalat Alfons Esteve, cap tècnic del Servei de Política Lingüística: “La idea és que a partir d’ací la gent conega altres persones de les llengües que volen practicar i que s’establisca un contacte informal”.

La cita ha tingut lloc a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València. En un clima alegre i distés, estudiants i estudiantes de totes les edats han pogut gaudir d’una bona conversa en altres idiomes, a més de conéixer gent i fer amics. El mecanisme és sempre el mateix. Els organitzadors reparteixen etiquetes en les quals, a més del nom, s’han d’indicar les llengües que es parlen i les que es volen millorar. A partir d’això es tracta de buscar persones que puguen convertir-se en tàndems lingüístics. Un exemple és el de Vicent Ferrer, estudiant de Filologia Catalana de la Universitat de València, que vol practicar anglés, francés i valencià: “No em volia perdre l’oportunitat de vindre ací, mesclar-me amb la gent, menjar un poc i tastar llengües”.

Un altre idioma present en el Tastallengües és el xinés, que es diu que serà la llengua del futur. Francisco Romera, becari de l’Institut Confuci de la Universitat de València i estudiant del Màster d’Estratègia d’Empresa, ha estat en aquest esdeveniment per a promoure les activitats de l’Institut i també per a practicar idiomes: “Estem intentant donar a conéixer el Confuci ací, també amb el Centre d’Autoaprenentatge, ja que creiem que es tracta d’una molt bona iniciativa”. Però no tot és aprendre llengües llunyanes. Molts estrangers han vingut a la Universitat de València per aprendre el valencià, i de fet alguns d’ells cal dir que el parlen molt bé.

Varietat d’idiomes, també de persones i de nacionalitats, i, com no, de cultures. Un intercanvi en tota regla. Gent jove, sobretot estudiants i estudiantes de la Universitat, però també gent més gran. És el cas d’Emili Sánchez. Es va graduar el passat mes de juny en Història als seixanta-nou anys i no ha volgut perdre’s aquesta iniciativa que considera tot un encert: “Es tracta d’una iniciativa molt bona, perquè així s’intercanvien llengües, es coneix gent i, sobretot, està molt bé per a l’estudiantat Erasmus, perquè troben gent de València”.

Els encarregats de l’actuació d’aquesta edició han sigut els Urbàlia Rurana. De segur que després d’aquesta experiència han eixit molts tàndems lingüístics, que permetran als seus membres conéixer altres cultures, aprendre idiomes i, qui sap, si la formació d’amistats i alguna cosa més. El temps, com sempre, tindrà l’última paraula. El programa Caleidoscopi de Ràdio Universitat  tracta aquesta setmana sobre el Tastallengües. Es pot escoltar clicant ací.