logodreta

Els estudiants posen nota a les biblioteques

BEA PASCUAL. Ja fa tres anys que el Servei de Biblioteques i Documentació de la Universitat de València va iniciar un procés d’autoavaluació per tal de millorar les seues prestacions. Fins el proper 25 d’octubre, l’estudiantat i els usuaris del servei podran participar en una enquesta on valoraran tant les instal·lacions com el personal i les utilitats de les biblioteques. A més a més, amb la seua participació entraran directament en el sorteig d’un Ipad.

Segons María Jesús García, responsable de la gestió de recursos d’informació i secretària del comité d’autoavaluació, amb aquest concurs es pretén cridar l’atenció dels estudiants i animar-los a participar. “L’opinió dels estudiants és molt important per a nosaltres i ens serveix per a prendre decisions. Per tant, com més alta siga la participació més oportunitats tenim de rebre suggeriments i més representatius seran”. I de moment sembla que l’estratègia és bona, ja que el termini per a contestar les enquestes no ha finalitzat i la participació ja és més del doble que la de l’any passat. Des del servei, però, encara no poden donar xifres concretes: “Fins que no estudiem els resultats no podrem donar xifres de satisfacció”. En l’anterior enquesta el nivell de satisfacció dels estudiants amb el Servei de Biblioteques va ser de 3,57 sobre 5.

 

La biblioteca: una eina imprescindible per a l’estudiantat

“Jo no sabia que hi havia una enquesta, però ara que ho sé per descomptat que vaig a fer-la!”, ens diu Luis. Ell és un de tants estudiants que empra el Servei de Biblioteques de la Universitat. En concret, aquest estudiant d’ADE sol anar a la Biblioteca Joan Reglà i afirma que normalment hi va per a estudiar. “En època d’exàmens és una biblioteca que sempre està molt plena, però en general estic molt content amb l’horari i els serveis que presta”. També ho està Leire, estudianta de Filologia Catalana de primer curs. “És el primer any que empre el servei de la biblioteca i la veritat és que estic molt contenta. He trobat tot el que necessitava. Jo li donaria la màxima nota”.

Altres, com ara Adrián, estudiant de Sociologia i Ciències Polítiques, solen visitar la Biblioteca Gregori Maians. “Normalment solc emprar el servei de préstec. Crec que el més positiu és el gran volum de material que ofereix la biblioteca. Si haguera de dir alguna cosa negativa és que a voltes el temps del préstec es fa un poc curt. Per la resta, estic molt content amb el servei”.

Tots ells valoren molt positivament la necessitat de fer aquest tipus d’autoavaluacions als serveis de la Universitat. “Em sembla important que es porten a terme iniciatives com aquestes. L’enquesta sempre proporciona una sèrie d’informació important”, ens conta Adrián. En la mateixa línia es pronuncia Leire: “Valore molt aquest tipus d’enquestes perquè serveixen per a millorar els aspectes negatius”, tot i que ella no ens n’ha pogut dir cap.

Els resultats de les enquestes realitzades pels estudiants el 2012 assenyalen la necessitat de disposar de més espais de treball en grup, separats de les zones d’estudi. “A més, s’ha evidenciat un escàs coneixement d’alguns recursos com ara els llibres electrònics o altres serveis com les sessions de formació o el préstec intercampus, que serien molt útils per als nostres usuaris si es conegueren millor”, ens comenta la directora del servei.

El SBD en cerca de l’excel·lència internacional

Amb l’objectiu d’arribar a la màxima qualitat en les seues prestacions, el Servei de Biblioteques i Documentació, amb la col·laboració de la Unitat de Qualitat, va iniciar el 2010 un procés de reflexió i autoavaluació que permetria valorar les seues fortaleses, debilitats i línies de millora. “Pensàvem que era el moment oportú per al nostre servei. Ja s’havien acabat d’implantar els mòduls del Sistema Integrat de Gestió Bibliotecària i s’havia establit l’organigrama amb Biblioteques d’Àrea i Seccions Centrals. Això ens col·locava en una bona situació per a un procés d’autoavaluació”, ens explica María Jesús.

El Servei de Biblioteques de la Universitat ha treballat sempre dins d’uns estàndards internacionals. Per això porta des de fa alguns anys acumulant informació sobre les activitats que s’hi realitzen. Alguns dels exemples d’aquests estudis són l’anuari Rebiun, que permet fer una comparació amb altres biblioteques d’universitats espanyoles, o la Carta de Serveis, presentada el 2010, on es detallen quaranta-set compromisos de qualitat amb els usuaris. Eixe mateix any s’encetà el procés d’autoavaluació integrat dins del model EFQM d’Excel·lència (European Foundation Quality Management). “Aquest model té com a objectiu ajudar les organitzacions a conéixer-se millor a si mateixes i, en conseqüència, a millorar el seu funcionament”, ens explica la responsable d’informació.

El model es fundà el 1988 i va derivar en un grup de gestió de qualitat exclusiu a l’Estat Espanyol. És, per tant, l’òrgan encarregat d’impulsar l’excel·lència en les diferents organitzacions europees. “A més a més, es tracta del model més utilitzat a biblioteques universitàries espanyoles”, puntualitza María Jesús. Segons la secretària del comité d’autoavaluació, l’excel·lència és una filosofia de gestió que persegueix l’èxit a llarg termini d’una organització. “En aquest cas, destaquem l’estudiantat, professorat i el personal que treballa al servei”.

Tres anys d’autoavaluació

Un dels primers passos que es va donar per tal de portar a terme l’estudi va ser la nominació del comité d’avaluació. Les enquestes són valorades per aquest òrgan format per onze membres del Servei de Biblioteques i Documentació designats per la directora. Tots ells s’han encarregat de la realització de les enquestes, de la revisió dels processos que es portaran a terme i d’avaluar i extraure les conclusions de l’estudi. Tot això ho fan conjuntament amb la Unitat de Qualitat de la Universitat. Si el procés funciona correctament, el Servei de Biblioteques i Documentació optarà a un segell de qualitat del Club d’Excel·lència que només aconsegueixen algunes universitats espanyoles.

 

L’enquesta: ja disponible a l’Aula Virtual

L’enquesta realitzada a l’estudiantat consta de tres seccions i es pot omplir fàcilment en cinc minuts. La primera secció és una àrea d’identificació personal on es pretén que l’estudiant definisca les utilitats que li dóna a la biblioteca de la Universitat a la qual sol acudir.

La següent secció tracta que els estudiants valoren en una escala de l’1 al 5 les instal·lacions amb les quals compta la biblioteca. En concret, aquelles que solen utilitzar. Això permetrà conéixer de primera mà si realment saben emprar les prestacions que se’ls ofereixen a càrrec del servei.

L’última part de l’enquesta se centra en valorar en una escala de l’1 al 5 els serveis que presta la biblioteca per tal de conéixer si els alumnes estan satisfets. A més a més, s’hi inclou un apartat d’observacions i aspectes positius i negatius que poden omplir segons com ho consideren.

Les enquestes per al personal docent i investigador i per al personal del Servei de Biblioteques i Documentació es van portar a terme entre els mesos de juny i juliol passats. Tanmateix, els resultats s’analitzaran una vegada finalitzen les enquestes a l’estudiantat.

El 2012 un total de 238 docents i investigadors, equivalents a un 6,64% del personal, va participar en l’enquesta. María Jesús reconeix que el nivell de participació és baix i que és un dels aspectes que consideren que cal millorar. D’entre les facultats, el PDI que més ha participat és el de la Facultat de Geografia i Història, amb una participació del 17,28%, i el de la Facultat d’Infermeria, amb una participació del 15,63%. Entre el personal docent que menys ha participat en les enquestes es troba el de les facultats de Biologia i Matemàtiques, amb uns índexs de participació d’un 2,99% i un 3,57%, respectivament. “No sabem molt bé el perquè d’aquestes diferències. És possible que en alguns centres es fera més divulgació que en altres o que els canals de comunicació funcionaren millor”.

Els resultats de l’enquesta al PDI mostren com el grau de satisfacció arriba als 4,45 punts d’un total de cinc en el cas del personal de la Facultat de Filosofia, seguida de les facultats de Geografia i Farmàcia, amb 4,19 i 4,17 punts, respectivament. Són les facultats on el personal docent i investigador està més satisfet. Per contra, el personal menys satisfet amb el SBD és el de les facultats de Biologia i ETSE, amb una valoració de 3,57 i 3,38 punts, respectivament.

Per la seua banda, els treballadors del Servei de Biblioteques i Documentació han tingut una participació del 61,65%. Un total de 127 persones han participat en l’enquesta per aportar les seues valoracions. “Era el primer any que passàvem una enquesta de satisfacció i és important destacar que el grau d’implicació del PDI, lògicament, no és tan alt com el del personal del SBD, ja que per a aquests últims és un procés intern d’avaluació en el qual estan implicats directament. Estem convençuts que el 2013 la participació augmentarà”, assegura la responsable d’informació del servei.

Tot i això, el grau de satisfacció general del personal del servei és de 3,64 punts, per davall dels 4,04 punts de satisfacció general del PDI. Marga és una membre del personal que treballa al SBD que va participar en l’enquesta: “Crec que és molt important fer aquest tipus d’enquestes perquè ens ajuda a millorar el servei i veure si realment la gent està satisfeta”. Marga està contenta amb el servei en general, i una de les coses que més valora és l’atenció al públic. Tanmateix, reconeix que la Biblioteca Joan Reglà, on treballa, podria millorar les seues instal·lacions. “Aquesta biblioteca no té capacitat de creixement i estaria molt bé augmentar el seu volum”. Des del SBD destaquen que el personal mostra un gran coneixement de la missió i valors del servei i que està coordinat amb el de la institució.

 

El Servei de Biblioteques i Documentació trau bona nota

Les prestacions més valorades tant pel PDI com pel personal que treballa al servei són, fonamentalment, el préstec a domicili, l’interbibliotecari, els articles en PDF i el servei web. Mentre que els fons són allò menys valorat pel personal docent i investigador. Amb tot, el grau de satisfacció general amb el funcionament del servei és elevat.

Algunes de les mesures que s’emprendran després de realitzar les enquestes són, entre altres, el canvi de zones de silenci a zones de treball en grup, que seran senyalitzades adequadament. “A més, hem fet un pla de difusió dels recursos electrònics, la primera part del qual es va dur a terme l’any passat”, ens conta María Jesús. En una segona fase, s’adreçaran al PDI perquè coneguen i recomanen aquests recursos. “Com a millora, ens hem proposat augmentar la participació del PDI i mantindre el seu nivell de satisfacció”. A més a més, la millora en la coordinació del treball és un objectiu difícil d’assolir, “ja que som un servei de més de dues-centes persones treballant en dos torns diaris. Caldrà treballar des de totes les biblioteques per aconseguir-ho”. En definitiva, un camí a recórrer que, a poc a poc, fa del Servei de Biblioteques i Documentació un dels de més qualitat de la Universitat.

La responsable d’informació del SBD i secretària del comité conclou que les enquestes de satisfacció són una eina fonamental per a la millora dels serveis que presten: “Animem tots els nostres usuaris a participar-hi, ja que les opinions i els suggeriments que ens arriben per aquesta via són estudiats objectivament per un grup de persones que els tenen en compte i proposen les millores adequades”.

I per a tot l’estudiantat que participe en la valoració del servei María Jesús ens recorda que el sorteig de l’Ipad mini es realitzarà el proper 29 d’octubre al Vicerectorat de Cultura, i el número del resultat del sorteig es farà públic en la web del Servei de Biblioteques i Documentació. “El guanyador s’haurà de posar en contacte amb nosaltres per a retirar el premi. Sort!”.

  • Podeu veure els resultats de l’enquesta clicant ací.

 

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València