‘Vis a Vis’, la primera revista gratuïta per a iPad ‘made in’ Universitat de València

JORGE CHENOVART. Dos exestudiants de Periodisme de la Universitat de València, Ángel Anaya i Laura Blanco, junt amb el seu equip de treballadors, han desafiat la difícil situació que travessen els mitjans de comunicació i s’han convertit en pioners amb la revista Vis a Vis, el primer magazín totalment gratuït i editat exclusivament per a iPad, influït pels nous projectes nord-americans. “Hem aprofitat un nínxol que no s’havia format totalment a Espanya, i era un ara o mai. De fet, en l’actualitat ja van apareixent alguns nous exemples pareguts al nostre”, ha afirmat Laura Blanco en el programa A Fons Cultural de Ràdio Universitat, “cal tindre la ment oberta i apostar per noves idees i suports per a innovar”. Podeu escoltar l’entrevista clicant ací.

La crisi econòmica i l’atur als quals es troba sotmesa Espanya pareix que, com afirmen alguns polítics, veu la llum al final del túnel. Aquesta màxima la mantenen també experts economistes. Uns altres, per la seua banda, afirmen que en temps de crisi tot és més complicat i que es tenen més possibilitats de progressar amb una millor conjuntura social i monetària. El que sí que es pot afirmar és la gran quantitat de projectes que es posen marxa i que sorgeixen de les idees de joves que no volen quedar-se estancats. Ploi Media, l’empresa en la qual es troba integrada Vis a Vis, n’és l’exemple. Com afirma Laura Blanco, “cal tindre la ment oberta i apostar per noves idees i suports per a innovar”.

A ulls d’un lector àvid d’informació cultural de qualitat, allò que més pot impactar, coneixent la joventut dels dos directors, els quals no arriben als trenta anys, és la gran quantitat de personatges famosos del món de l’espectacle i la cultura que han aparegut en les portades de Vis a Vis: Santiago Segura, Susana Griso, Alex de la Iglesia o Rudy Fernández, aquest últim protagonista del primer número, “cobrint així l’interés del mercat internacional, i va funcionar”, explica Laura Blanco.

Integrats en la xarxes socials de manera superba, pot arribar a sorprendre la rapidesa d’èxit d’aquesta empresa amb arrels valencianes, però establida a Madrid, perquè en aquesta ciutat “és on es mou tot, les agències i les estrenes culturals, si vols cobrir esdeveniments importants has d’estar o a Madrid o a Barcelona”, assegura Laura Blanco. No obstant, el primer Vis a Vis de l’empresa va nàixer a la Universitat de València. Un treball per a una optativa de la llicenciatura de Periodisme va ser el detonant. Per a Laura Blanco va ser vital l’esforç i el suport dels professors a la idea durant els successius anys de carrera: “El primer exemplar era horrible, però ens va motivar i va inspirar-nos a pensar que podíem fer coses més grans, i vam anar obtenint compromisos que ens feien pensar que el projecte podia ser més gran”.

A banda de Vis a Vis, Ploi Media també ha tret al mercat iPad la revista Mine, dedicada al públic masculí i que segueix la línia cultural i de tendències que intenta imposar la seua antecessora i iniciadora d’aquest petit “imperi” amb orígens a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació.

‘La Maleta de Portbou’

D’altra banda, el Centre Cultural La Nau ha acollit la presentació de la revista La Maleta de Portbou. Es tracta d’una publicació semestral que pretén contribuir al debat social sobre el món a partir de dues matèries molt separades però al seu torn inconscientment unides, economia i filosofia, ja que, tal com va afirmar en la presentació la catedràtica de Filosofia de la Universitat de València Adela Cortina, “aquest allunyament entre matèries procedeix d’un error, pensar que l’economia manca de valors”.