El professor Pedro Pérez afirma que la biomecànica esportiva ajuda a millorar el rendiment físic i les marques personals

JORGE CHENOVART. Siguem esportistes o no, hi ha una veritat fonamentada per anys i anys en l’esport professional: a tots ens agradaria millorar el nostre rendiment físic fins on això fóra possible. Alguns ho aconsegueixen, altres es queden en el camí. Com apunta el professor de la Universitat de València i expert en biomecànica esportiva Pedro Pérez en el programa El Temps dels Esports de Ràdio Universitat, “l’important és millorar les teues marques, perquè cal ser conscients que guanyar qualsevol carrera o torneig és molt complicat”. El programa es pot escoltar ací.

Resulta evident que els esportistes professionals es troben en mans d’experts preparadors i entrenadors que ajuden a aconseguir un rendiment òptim. El problema ve quan la resta dels mortals que tenen un objectiu han de bregar amb els obstacles del dia a dia, ja siga el treball, la casa, els fills o els estudis. Davant d’això, Pedro Pérez es mostra contundent: “Si no tens un gran coneixement de l’educació física, és necessari posar-se en mans d’experts professionals” i així en tot, perquè “per a una afecció general, un metge, si tens problemes en els peus, un podòleg, si tens problemes físics, un fisioterapeuta”, afegeix. Els experts recomanen, però, anar a poc a poc. “Una vegada en mans d’un professional, parlarem del rendiment”, assenyala Pérez.

Un tret característic espanyol és la vergonya. Un exemple: la natació. La dita popular en qüestions esportives afirma que la natació és l’esport més complet, però sempre que el realitzes correctament. Si sempre es practica la mateixa modalitat, es realitzen contínuament els mateixos moviments. I sí, a l’espanyol li fa por preguntar i sobretot li fa vergonya que el corregisquen. Pedro Pérez afirma que “no sabem com preguntar i, sobretot, en la pràctica esportiva no reconeguda socialment com ara nadar o anar al gimnàs és molt important informar-se”.

Si l’esportista pretén millorar la pràctica esportiva i cuidar la seua salut al mateix temps, el seu millor aliat és la biomecànica esportiva. Es tracta d’una àrea del coneixement que analitza aquesta pràctica per a millorar-ne el rendiment, tot desenvolupant tècniques d’entrenament i dissenyant complements, materials i equipament d’altes prestacions. Els experts en biomecànica “intenten traslladar aquests coneixements de manera individualitzada a cada esportista. N’hi ha molts exemples, millora de recepció de caigudes en bàsquet, millora de la posició de les cames en pàdel. Nosaltres millorem l’eficiència”. Un exemple és el rúning. Per a Pedro Pérez, “molta gent no corre bé, corren cap amunt”.

Les botes de futbol i les sabatilles de bàsquet i atletisme han anat evolucionant de manera vertiginosa. No sols les grans marques paguen als esportistes per portar els seus models fets expressament per a ells i elles, sinó que també són realitzats per a millorar les seues característiques tècniques. En aquest sentit, Pedro Pérez afirma que “les sabatilles no modifiquen les patologies que pugues tindre en els peus, però sí que poden millorar la salut esportiva i el rendiment”.