El firmament escrit en braille

El projecte A touch of the Universe ha estat presentat en roda de premsa aquest dimecres, 11 de desembre, a l’edifici de Rectorat per la vicerectora de Sostenibilitat, Campus i Planificació, Clara Martínez; el director de l’Observatori Astronòmic, José Carlos Guirado; i la responsable de la iniciativa, Amelia Ortiz.

REDACCIÓ. Investigació i solidaritat. Aquests són els principals ingredients dels quals es compon una iniciativa pionera de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València que conjumina la recerca científica i la responsabilitat social de la universitat pública per a fer accessible la ciència a xiquetes i xiquets de tot el món. Però com?

L’equip d’investigació de l’Observatori Astronòmic, liderat per Amelia Ortiz, ha desenvolupat enguany el projecte A touch of the Universe, el qual compta amb el suport del Vicerectorat de Sostenibilitat, Campus i Planificació. Aquest projecte consisteix en la creació de kits amb activitats astronòmiques (que han nomenat astrokits) dirigides a xiquets i xiquetes amb problemes de visió. El producte està sent distribuït entre els educadors i professors de països en vies de desenvolupament de tres continents: Amèrica, Àfrica i Àsia, concretament entre els grups o programes Astronomers Without Borders, Universe Awareness (UNAWE) i Galileo Teacher Training Program (GTTP).

S’ha creat una trentena d’astrokits, cadascun compost per diverses peces, entre les quals destaquen una esfera que simula el relleu lunar i una semiesfera que representa les principals constel·lacions. Aquestes últimes, a més, també són palpables en tres maquetes en 3D que recreen la distància respecte a la Terra de cadascuna de les estrelles que componen Orió, l’Óssa Major i Taure, segons informen des del grup investigador de la Universitat de València.

La resta de l’astrokit consta de dos llibrets: un sobre les fases de la Lluna i un altre amb activitats i unes làmines amb imatges astronòmiques en relleu que la NASA va realitzar per a l’Any Internacional de l’Astronomia. Tot això sota la simfonia de l’espectacle de planetari El cel en les teues mans, un devedé inclòs en el paquet amb explicacions en anglés, espanyol i portugués. D’aquesta manera, dos locutors ajuden el xiquet a palpar els relleus de les constel·lacions mentre li expliquen tot allò relacionat amb el que està tocant, com ara el color de la llum d’una estrella o la història de les constel·lacions.

És un material que, adaptat totalment al braille, està dirigit a xiquets i xiquetes amb problemes de visió. Però també es pot fer extensible a persones invidents de totes les edats.

Una de les realitats actuals és que a les aules dels països sense recursos els professors no disposen moltes vegades dels mitjans necessaris i adequats per ajudar els alumnes amb discapacitat o deficiència visual. Aquest inconvenient és el que pretén esmenar A touch of the Universe, un projecte solidari que suposa la continuació d’un altre anterior en el qual es van enviar vint llunes a Argentina i a l’Índia on, segons assegura Amelia Ortiz, prompte encetaran les activitats amb aquest material.

El caràcter solidari del projecte limita el seu enviament als països desfavorits, ja que el finançament inicial prové de l’Oficina d’Astronomia per al Desenvolupament. En canvi, “ja hi ha molta gent que també està interessada en altres països com els Estats Units, Bèlgica i fins i tot Escòcia”, informa la directora del grup.

A touch of the Universe, en Uniemprén

Així i tot, el grup investigador de l’Observatori Astronòmic no ha completat el projecte per falta de finançament. Cal realitzar els darrers enviaments d’astrokits i no hi ha prou diners. És per aquest motiu que s’ha posat en marxa una campanya de micromecenatge a través de la plataforma Uniemprén de la Universitat de València (www.uniempren.es).

“Concretament, són dos mil euros els necessaris per a fer arribar les díhuit caixes restants als seus destinataris i les aportacions dels mecenes permetran realitzar els últims enviaments de kits als diferent països de destinació”, apunten des del grup.

Així, les persones o organitzacions que vulguen col·laborar poden fer-ho mitjançant la pàgina web del projecte en Uniemprén:

Uniemprén és una iniciativa de l’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral (OPAL), un servei inscrit en la Fundació General de la Universitat de València, obert a totes les institucions acadèmiques espanyoles, públiques i privades, que té com a objectiu ajudar els estudiants i titulats a impulsar el seu projecte empresarial o social mitjançant el micromecenatge, la cerca d’inversors o de socis i les col·laboracions no monetàries. També s’hi poden adherir els membres de les diverses associacions d’amics i antics alumnes de qualsevol universitat espanyola.

En definitiva, si el projecte A touch of the Universe aconsegueix prou mecenes acabarà amb dues barreres al mateix temps, que afecten milers de xiquetes i xiquets: ni els problemes de visió ni la situació desfavorida dels seus països seran una barrera per arribar a la ciència a través de les estrelles, habitants d’un firmament, des d’ara, escrit en braille.

• Més informació sobre el projecte, en aquest enllaç .