logodreta

Pictogrames: la clau del procés d’aprenentatge de menors amb autisme

Aquesta fotografia i imatge de portada: Feli Labrador amb el seu fill Héctor Valera Labrador, amb l’educadora i tècnica d’estimulació del Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca de la Universitat de València (CUDAP) Marta Navarro.

ANGÉLICA MORALES. Héctor i Raúl són dos xiquets de prop de tres anyets que comparteixen més d’allò que les seues famílies, residents a Paiporta i Paterna, respectivament, podien pensar quan van nàixer. Ambdós presenten dificultats en la comunicació, i encara que aquestes són de diferent naturalesa, es troben vinculades per un nexe comú: el Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca de la Universitat de València (CUDAP).

L’especialitat d’aquest centre és la detecció precoç de símptomes de TEA (Trastorn de l’Espectre Autista) i altres dificultats cognitives, i l’atenció primerenca en xiquets de 18 a 36 mesos. “Comparàvem Héctor amb altres xiquets de la seua edat i ens vam adonar que no assenyalava, no ens mirava, no jugava amb altres xiquets, li parlàvem i no ens feia cas…”, recorda Feli Labrador, mare d’Héctor. Ella, junt amb Laura Roig, mamà de Raúl, són dues de les més de setanta famílies a les quals aquest centre universitari presta atenció en l’actualitat.

Héctor utilitza els pictogrames per a comunicar-se. Visual Displays és un sistema de panells, les especificacions científiques del qual les va desenvolupar el CUDAP, que aporta una novetat al mètode del pictograma i és la possibilitat de posar en panells els pictos i facilitar així la teràpia tant al centre com a la casa del xiquet.

Héctor tenia un any i mig quan se li va detectar un quadre de trastorn de l’espectre autista i immediatament va passar a mans dels especialistes del CUDAP, centre adscrit a la Fundació General de la Universitat de València. “La psicòloga de la guarderia ens va recomanar aquest centre, on treballem amb ell des d’aleshores junt amb una terapeuta en dues sessions per setmana”, continua Feli.

D’altra banda, Raúl, amb tan sols onze mesos, va manifestar dificultats en la comunicació. “No deia ‘mamà’, no mostrava intenció de buscar objectes amagats, es posava molt nerviós i no el podíem calmar, no llançava objectes al terra com és normal en xiquets d’eixa edat… No el podia tocar i, com a mare, no el podia tranquil·litzar”, explica emocionada Laura, qui va conéixer el CUDAP a través d’una amiga. “Ella sempre diu que el CUDAP li va salvar la vida al seu fill”, comenta.

Raúl arribà al Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca amb diferents tipus de dificultats. No es comunicava, però tampoc no jugava, no expressava emocions i tenia problemes amb el llenguatge.

Les teràpies en ambdós casos, encara que s’adapten a cadascun en concret, es basen en una metodologia: el pictograma. El CUDAP ha desenvolupat un nou material, Visual Displays, amb el qual tracta d’ajudar els xiquets amb autisme o altres dificultats a planificar les tasques i anticipar-se al que va a ocórrer mitjançant pictogrames. Aquest mètode educatiu prevé en aquests xiquets les crisis d’ansietat davant la inseguretat que els proporciona el desconeixement del futur pròxim.

“Els pictogrames van ser una de les grans solucions que trobàrem. Ell feia ús instrumental de nosaltres i amb els pictogrames (dibuixos o fotos) ja no és necessari. Raúl ha evolucionat: assenyala i parla”, conta sa mare.

La posada en pràctica del pictograma també està donant resultats positius en el cas d’Héctor. “Utilitza els pictogrames per a comunicar-se i ara fa coses que abans em resultaven impensables. No el podia tocar perquè es posava molt nerviós, per exemple, a l’hora de canviar-li el bolquer, i ara, que ja sap què passarà a continuació, que ens anticipem al futur, ho fa tot amb tranquil·litat i molt feliç”, conta Feli, també plena de felicitat.

L’ús de pictogrames ha facilitat el procés d’aprenentatge dels dos xiquets. Laura torna a emocionar-se quan reconeix que Raúl ja es comunica amb ella: “Ja em deixa besar-lo, ja parla, el llenguatge ha aparegut en ell i té intenció de comunicar-se”. Mare i fill també fan palesa la seua alegria.

L’ús de pictogrames ha facilitat el procés d’aprenentatge dels dos xiquets de prop de tres anyets, Héctor i Raúl, usuaris del servei.

Una novetat: el sistema de panells

Visual Displays aporta una novetat al mètode del pictograma i és la possibilitat de posar en panells els pictos i facilitar així la teràpia tant al centre com a casa del xiquet. El CUDAP va aportar les especificacions científiques d’aquest projecte, un sistema de panells, fabricat en materials plàstics i adaptat per a paret (10×10 centímetres) i sobretaula (5×5 centímetres). Es tracta d’un material totalment nou a Espanya, inexistent fins ara, basat en la fabricació manual dels panells per part dels professionals.

“És un organitzador de tasques, un planificador, que es compon de dues peces: la base, que es col·loca damunt de la taula o en la paret, i el suport de la imatge que encaixa en la base. Es poden encadenar unes peces amb altres en columnes o files i podem posar qualsevol tipus d’imatge dins del suport per a tal fi, des d’un pictograma de SPC fins a fotografies reals del xiquet i la seua família o les que el mateix producte aporta amb diferents tasques: educació física, esmorzar, fer cua, assemblea, comiat, llegir, escoltar, etcètera”, explica el director del CUDAP, Francisco Alcantud.

 

Un joc per a tots els xiquets

Entre els diversos avantatges que ofereix aquest sistema, es troba la possibilitat de ser utilitzat tant pels professionals a centres especialitzats com per les famílies a casa. A més, encara que el seu desenvolupament es deu a la necessitat de treballar el concepte del temps amb xiquets amb autisme, aquest producte és accessible per a qualsevol xiquet. “No fa falta que tinga un problema, qualsevol xiquet, qualsevol centre, en qualsevol casa pot haver-hi aquest suport per ajudar al procés de maduració del menut”, afirma Alcantud.

El material, desenvolupat en principi per a treballar el concepte temporal en xiquets d’entre dos i set anys amb TEA, falta d’atenció o un altre tipus de dificultats cognitives, és el fruit d’un conveni marc de col·laboració entre la Universitat de València, a través del CUDAP, l’Institut Tecnològic del Joguet (AIJU) i l’empresa Miniland Educational.

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València