Escena Erasmus, cinc anys de cultura europea a través del teatre universitari

VALENCIA 4 4 14  5 AÑOS ESCENA ERASMUS  FOTO MIGUEL LORENZO

Els dies 4 i 5 d’abril mig centenar d’exalumnes del projecte Escena Erasmus procedents de vint-i-un països es van reunir a la Nau.

REDACCIÓ. Fa cinc anys la companyia valenciana de teatre CRIT, composta per Anna Marí, Daniel Tormo i Josep Valero, tots tres llicenciats en disciplines humanístiques per la Universitat de València, va posar en marxa, amb l’assessorament general del catedràtic Antoni Tordera de la institució, el projecte teatral europeu Escena Erasmus, promogut al seu torn pels vicerectorats de Cultura i Igualtat i Internacionalització i Cooperació. Amb motiu d’aquest aniversari, es van reunir els dies 4 i 5 d’abril mig centenar d’exalumnes del projecte procedents de vint-i-un països que hi han participat en aquests cinc anys.

La celebració va estar protagonitzada per l’organització de diversos actes de retrobament i de dinamització entre els assistents, on es van implicar també persones de l’àmbit professional de les arts escèniques valencianes, com ara la coreògrafa María José Soler o el compositor i actor Panchi Vivó. Entre els actes va haver-hi col·loquis d’experiències i projectes multiculturals europeus i representacions teatrals de l’última producció d’Escena Erasmus, El bomber de Bucarest, un espectacle dedicat, en aquesta ocasió, a Romania.

Els més de cent vint alumnes que durant aquests cinc anys han viscut l’experiència Escena Erasmus estan d’acord a lloar les bondats d’aquest programa multicultural i escènic. Per a la italiana Dorothea Troina, el seu pas pel projecte va ser “com estar en un microcosmos on el món exterior i els seus problemes es paren, ja no existeixen”. I afegeix: “Suposa riure’s dels prejuís, aprendre els uns dels altres constantment, superant els límits i les fronteres físicques i culturals, en definitiva és compartir i créixer”. També per a Marija Labanauskaite, estudianta de Lituània i establida a Irlanda, va ser una experiència important: “Escena Erasmus va ser la millor experiència durant el meu any a València, em va fer créixer com a persona, va ampliar els meus coneixements, la meua sensibilitat i el meu amor pel teatre i per la vida”.

Totes aquestes experiències, i tot el potencial dels exalumnes, es concentraran a partir d’ara en la nova associació Erasmus Cultura Escènica Europea que tindrà seu a la Universitat de València i que es presenta amb el compromís principal d’enriquir i completar la formació acadèmica dels participants en el programa Escena Erasmus, tot utilitzant com a instrument preferent la pràctica de les arts escèniques i propiciant així l’existència d’una Europa del futur. Tot això, segons el codirector Antoni Tordera, “amb la convicció que l’escenari és un lloc privilegiat de coneixement, plaer, generositat i experiència”.

VALENCIA 4 4 14  5 AÑOS ESCENA ERASMUS  FOTO MIGUEL LORENZO

La nova associació Erasmus Cultura Escènica Europea tindrà seu a la Universitat i vol enriquir i completar la formació acadèmica dels participants en el programa Escena Erasmus.

Per tota aquesta filosofia de treball, el 2011 el Parlament Europeu i la Fundació Premi Carlemany d’Aquisgrà van atorgar a Escena Erasmus un dels tres premis europeus Carlemany de la joventut. En la seua concessió, el Parlament va argumentar que el projecte representa un treball seriós i continuat de projecció europea que fomenta entre els alumnes participants la creació d’una identitat europea a través del teatre. A més, és una iniciativa i un toc d’atenció i un model a estendre entre els joves de la Unió Europea.

El projecte continua creixent i ara mateix està perfilant un nou programa en xarxa, l’Erasmus Scene Network (ESCN), que es presentarà en la primera convocatòria del nou programa Erasmus + de la Comissió Europea. Aquesta xarxa permetrà establir intercanvis entre totes les seus Escena Erasmus que ara mateix estan en marxa a Pàdua, Roma i Càller (Itàlia), Marburg (Alemanya), Ankara (Turquia), Sofia (Bulgària), i previsiblement s’obrirà també a Poznan (Polònia), Leeds (Anglaterra), Dublín (Irlanda) i Pisa (Itàlia).

Per a un dels seus codirectors, Josep Valero, “Escena Erasmus s’ha convertit a més en un projecte que aporta a les universitats que l’acullen un plus de qualitat en els programes d’internacionalització. Per primera vegada s’ha constatat un xicotet percentatge d’alumnes Erasmus que trien la Universitat de València atrets també per Escena Erasmus”.

La Declaració de València Escena Erasmus 2014

La celebració dels cinc anys va ser inaugurada pel rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, i amb la lectura pública per part del grup de la Declaració de València Escena Erasmus 2014, titulada Alguna cosa fa olor a podrit a Europa, una frase extreta del Hamlet amb la qual els joves, a través del teatre, pretenen cridar l’atenció de governs, poders i ciutadans d’Europa per a reclamar el dret a un futur de coneixement, justícia i llibertat en la seua diversitat cultural i en la seua unitat política. Aquesta declaració serà enviada posteriorment als presidents de tots els parlaments estatals membres de la UE, així com al president del Parlament Europeu per a obtindre el seu suport. Els signants d’aquest manifest avisen que rebutgen “idealitzar Europa”. “No idealitzem Europa, sinó que demanem més acords, més tractats, més programes, més lleis, però sempre pensant en tots els ciutadans. Cal invertir en futur”. La declaració conclou exigint als governants d’Europa que “arreglen les institucions i l’economia”, i fan avisant: “si no voleu que en el futur es maleïsca la vostra memòria”.

I és que, tal com escriu una de les exalumnes i actual actriu professional, la valenciana Maria Part, “Escena Erasmus és un guió que mai no deixarà d’escriure’s perquè les veus d’Europa mai no callaran”.