Juan José Vilata: “Som els dermatòlegs qui hem d’adequar els tractaments per a tot tipus de pell, ningú més”

Juan-José-Vilata-dermatologia-62

Juan José Vilata, catedràtic de Dermatologia de la Universitat de València i candidat a la presidència de l’Associació Espanyola de Dermatologia i Veneriologia.

JORGE CHENOVART. Ara que arriba el bon temps, la protecció de la pell es converteix en una de les principals qüestions sanitàries. En uns mesos començaran les alertes roges per excés d’exposició al sol i els reportatges informatius de ciutats del sud d’Espanya on apareixen persones majors ventant-se o bevent en fonts. “Moltes persones no han reconegut la prevenció que hi ha. Fins que pateixen un tumor o una lesió precancerosa no prenen consciència dels protectors”, afirma el catedràtic de Dermatologia de la Universitat de València Juan José Vilata.

Els protectors dermatològics són barreres per a no patir les afeccions de la pell. En aquest sentit, l’elecció d’una roba adequada resulta obligatòria. “L’ús de roba clara, especialment en xiquets, està molt bé. Encara que el sol siga necessari, amb dues o tres hores per setmana n’hi ha prou”, explica Vilata. L’alternativa, sempre discutida, seria l’ús de rajos UVA. Respecte a aquestes cabines i solàriums, el dermatòleg es mostra caut i condemna la seua especialització. “Jo els prohibiria. En molts casos els porten persones que no estan preparades i serveixen per a prendre el sol de manera descontrolada”. La tercera qüestió relacionada amb la platja i l’estiu és la depilació làser, de la qual tant homes com dones fan ús. Vilata aconsella la figura del dermatòleg per a solucionar dubtes: “Nosaltres som els qui hem d’orientar i adequar el tipus de làser i tractament idoni per a tot tipus de pell, ningú més”, aconsella el dermatòleg valencià.

Una altra qüestió és el tàndem format pel sol i les arrugues i taques cutànies. El remei miraculós que elimine les imperfeccions de la pell que s’accentuen amb el pas dels anys o de l’exposició a diferents factors laborals o d’oci no existeix, encara que la genètica ajuda. No obstant, la consulta s’ompli de pacients que pregunten sobre cremes per a ralentitzar aquestes marques. “Actualment hi ha productes molt bons amb fotoprotectors i reparadors que poden llevar les xicotetes arrugues. Em pregunten molt sobre açò, i funcionen fins el que un es creu. Les cremes que penetren poden tindre una aplicació major”. explica.

Juan José Vilata opta a la presidència de l’Associació Espanyola de Dermatologia i Veneriologia. Els resultats de les eleccions es coneixeran el pròxim 5 de juny i, en cas de victòria, seria la primera vegada que un catedràtic de la Universitat ocuparia aquest càrrec a Espanya. El professor opta a ser el cap visible “d’un grup molt bo” de quatre components per a “oferir una dermatologia de qualitat a tota la societat espanyola, amb programes d’informació per a tots”, explica Vilata. Una afirmació que se sosté en l’eslògan de la seua campanya: En la pell de tots.

L’expectació al voltant d’unes eleccions a la presidència de qualsevol organisme mèdic pot ser el reflex de la rellevància d’aquesta matèria en la societat i en l’àrea universitària. Un exemple són els estudiants que es mostren interessats a especialitzar-se en dermatologia una vegada comencen el MIR. “La dermatologia en l’àmbit universitari és una àrea de coneixement i els dos primers números de tota Espanya van triar dermatologia”, contextualitza Vilata, qui afegeix: “A Espanya estem al mateix nivell que els Estats Units o la Unió Europea”.