Juan Carlos Colado: “A València cal fomentar el barri en moviment, l’esport i la sociabilitat de l’entorn”

Juan Carlos Colado.

JORGE CHENOVART. València és la setena localitat espanyola més densa. No obstant, alguns barris no tenen un poliesportiu o parcs condicionats per a la pràctica esportiva tant infantil com aficionada. Les condicions geogràfiques de la ciutat li atorguen un benefici respecte a altres, ja que l’altura al nivell del mar és bona per a eixir a córrer, per exemple. “A València tenim el beneplàcit del clima, que és una ciutat plana, amb un potencial esportiu molt alt, però la ràtio de centres que la població necessita sempre serà major”, afirma el professor de FCAFE de la Universitat de València Juan Carlos Colado.

Així, coneixent que la ciutat té unes condicions esplèndides per a l’exercici, la dispersió i l’oci, l’objectiu seria plantejar noves zones tant cobertes com a l’aire lliure per a gaudir d’esports populars al territori com ara la pilota o els clàssics com el futbol o el bàsquet. Però tindre una gran quantitat d’instal·lacions, si no se’n fomenta l’ús, no serveix per a res. “No n’hi hauria prou de fer un estudi d’ubicació de centres esportius, cal fomentar el concepte del barri en moviment i així també la sociabilitat de l’entorn”, explica Colado. Una altra solució seria la participació dels consistoris, centres de salut i professors dels col·legis i instituts que incitarien la pràctica física. “Tindre-ho i fer-ho atractiu”, afegeix el professor de la Universitat.

El foment de la bicicleta, a través d’iniciatives com ara ValenBisi, és un exemple del canvi que ha tingut la ciutat. És cert que l’ús del cotxe continua sent molt alt, però l’augment de les bicicletes, unit a certes zones que han sigut habilitades per al trànsit a pedals, representa “una iniciativa molt positiva que entra dins de la cultura de l’activitat física, i a més afavoreixes una comunicació amb els mitjans de transport públic”, explica Colado. Però també hi ha modes que podrien servir per a generar forofisme ciutadà, pel que fa a l’ús de les bicicletes, ja que s’ha arribat a anomenar València, per part d’alguns polítics, com la “nova Amsterdam”. Res més lluny de la realitat, perquè a ciutats com l’holandesa l’ús de la bicicleta supera el del cotxe.

Els parcs habilitats amb pistes de tennis o porteries de futbol sala tenen un component simbòlic on a vegades només es necessita una mà de pintura perquè queden com a nous. “No entenc que es facen construccions esportives gegantesques que no tenen un ús complet, quan després tens unes pistes d’asfalt simples en condicions precàries”, argumenta Colado. El contrast queda patent en una ciutat amb un estadi similar a un coliseu romà, amb dos equips de futbol en primera divisió i un equip de bàsquet campió d’Europa.

El gimnàs és una altra opció per a practicar esport. Molts poliesportius públics contenen centres de musculació i màquines amb les quals es pot practicar exercici si la persona en qüestió no vol el contacte amb l’aire lliure per la raó que siga. El que és important és la preparació dels monitors i entrenadors personals que segueixen el rendiment de qui practica exercici. En aquest sentit, Colado alerta: “Tenim una falta de regulació en la nostra professió i cal exigir sempre una bona qualificació dels professionals que treballaran amb un mateix”.

Es pot escoltar l’entrevista sencera en el programa El Temps dels Esports de Ràdio Universitat fent un clic ací.