Sis converses amb sis Nobel

Nobel-economia-2

El Premi Nobel d’Economia 2004 Finn Erling Kyland, a la Facultat d’Economia de la Universitat de València.

JORDI CASTRO SERRANO. Sis premis Nobel, de Química, Medicina, Economia i Física han visitat la Universitat de València per a compartir els seus coneixements amb la comunitat universitària, en el marc d’unes trobades organitzades per la Fundació dels Premis Rei Jaume I i el Campus d’Excel·lència VLC/Campus, integrat per la Universitat de València, la Universitat Politècnica i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). Les anomenades Trobades d’Excel·lència van tindre lloc aquest dimarts 3 de juny a la Facultat d’Economia, la Facultat de Medicina i el Parc Científic de la Universitat, amb l’objectiu d’apropar el coneixement dels Nobel a professors, investigadors i estudiants.

Nobel-3

El Premi Nobel de Medicina Randy Wayne Schekman, durant la seua intervenció a la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València.

“No tots els dies tens l’oportunitat d’escoltar un premi Nobel i aprendre d’ell”, assegura Julián Martínez, estudiant de Màster en Internalització Econòmica, que va acudir a la trobada amb el premi Nobel d’Economia 2004 Finn Erling Kyland per recomanació del seu director del màster. Altres estudiants també van assistir a l’acte de l’economista noruec especialitzat en macroeconomia amb una intenció didàctica: “Hem decidit vindre perquè una professora nostra de Macroeconomia ens va recomanar l’acte i pensem que és una bona oportunitat d’escoltar una persona amb molts coneixements sobre la situació actual a escala macroeconòmica i que ens pot resoldre molts dubtes que ens poden sorgir”, assenyala Nerea Gómez, estudianta d’Economia. “Hem vingut per interés acadèmic, segur que traurem alguna cosa per a classe”, va afegir Pedro Soriano, també estudiant d’Economia.

Nobel-4

Públic assistent a la conferència de Finn Erling Kyland a la Facultat d’Economia.

A la trobada també van acudir persones alienes a la Universitat que volien escoltar l’opinió de Finn Kyland sobre l’actual crisi econòmica. “Espanya passa per un moment molt complicat des del punt de vista econòmic i la visió d’una persona experta ens ajuda en determinats moments a trobar respostes”, afirma Leonardo Carrillo, consultor extern de negocis. “Quina millor oportunitat que escoltar un premi Nobel sobre la seua visió de futur, no sols de l’economia local espanyola, sinó de l’economia global”, va afegir.

En la conferència Kyland va centrar la seua intervenció en la crisi, el paper dels bancs centrals i de les polítiques monetàries i fiscals, després que es començara l’acte amb una xicoteta introducció sobre la seua biografia i els seus estudis més destacats. El Nobel noruec també va declarar que la crisi del deute públic o de l’euro està desviant l’atenció dels problemes de productivitat que tenim al sud d’Europa i va defendre la independència dels bancs centrals i una continuïtat en el temps en les polítiques monetàries i fiscals. Al final de l’acte va recomanar als estudiants d’Economia que s’esforcen per a tindre una bona formació teòrica i matemàtica, sobretot dels mètodes matemàtics, que considera la base de l’economia.

Nobel-5

“La xarrada m’ha paregut molt interessant”, afirma l’estudianta d’Economia Andrea Giorgeva. “M’ha paregut interessant perquè a més un dels primers treballs que vaig fer ací a la Universitat era una investigació sobre Finn Kyland, sobre els treballs amb els quals va guanyar el premi Nobel, i des d’aquest punt de vista tot el que estava explicant m’ha quedat prou clar”, va argumentar.

A banda de Finn Kyland, en les Trobades d’Excel·lència també han participat el premi Nobel de Medicina Randy Wayne, els premis Nobel de Química Jean-Marie Pierre Lehn i Harold Kroto i els premis Nobel de Física Frank Wilczek i Sheldon Lee Glashow.

A banda de Finn Kyland, en les Trobades d’Excel·lència també han participat el premi Nobel de Medicina Randy Wayne Schekman, els premis Nobel de Química Jean-Marie Pierre Lehn i Harold Kroto i els premis Nobel de Física Frank Wilczek i Sheldon Lee Glashow.