Quaranta universitats exigeixen a la CRUE la creació d’una reunió sectorial d’igualtat

PROGRAMA_JORNADAS_=

REDACCIÓ. La Universitat de València acull la VII Trobada d’Unitats i Organismes d’Igualtat de les Universitats Públiques Espanyoles, que es desenvolupa els dies 5 i 6 de juny a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau amb el títol Les polítiques d’igualtat en la governança de les universitats: conciliació, recerca i docència.

Representants de prop de quaranta universitats públiques participen en aquesta trobada, que es realitza des de fa set anys i en la qual està prevista l’assistència, per primera vegada, del president de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE). Una de les demandes reiterades en edicions anteriors ha estat la interlocució amb la CRUE per a millorar el desenvolupament de les unitats d’igualtat i la possibilitat d’establir una reunió sectorial específica que tracte les qüestions de gènere i les polítiques d’igualtat.

De les cinquanta universitats que conformen el sistema universitari públic espanyol, pràcticament la totalitat compta amb plans d’igualtat implantats, encara que no en totes s’han consolidat estructures o serveis de gestió de les polítiques d’igualtat. Un dels objectius d’aquestes jornades, des dels seus inicis, ha sigut coordinar i posar en comú les diferents experiències de treball en la implantació dels plans d’igualtat, l’elaboració d’un sistema d’indicadors comú i l’enfortiment de la xarxa d’unitats de totes les universitats.

En aquesta edició, són tres els assumptes específics que s’hi abordaran i que ja van quedar fixats en les jornades celebrades a la Universitat de Granada el curs passat: la conciliació entre la vida personal, familiar i laboral, la recerca amb perspectiva de gènere i la docència en igualtat.

En jornades anteriors, s’han tractat assumptes com ara els protocols d’actuació en els casos l’assetjament sexual i per raó de sexe a les universitats, l’avaluació dels plans d’igualtat, l’estructura de gestió de les unitats d’igualtat, la sensibilització i la prevenció de la violència de gènere.

Conciliació, també a les universitats

Les mesures de conciliació de la vida laboral i familiar en l’àmbit de les universitats és el títol de la ponència que obri aquesta setena hui dijous 5 de juny, a les 16:30 hores. Moments abans, el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, i el president de la CRUE, Manuel J. López Pérez, inauguraran les jornades.

Remedios Roqueta Buj, catedràtica de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat de València, donarà la primera conferència, amb la qual s’inicia l’eix de conciliació. Després tindrà lloc la taula de treball sobre les polítiques d’igualtat en la gestió de personal, amb les contribucions de Mercedes Alcañiz Moscardó, professora titular de Sociologia de la Universitat Jaume I, Teresa Bondia Alberola i Teresa Domingo Pla, caps del serveis de Recursos Humans, i del PDI i PAS, respectivament, de la Universitat de València.

Per què les xiques no volen ser enginyeres o tecnòlogues?

El segon dels eixos d’aquestes jornades és la recerca amb perspectiva de gènere, al qual es dedicarà el matí de divendres 6 de juny. La presidenta de l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT) i professora titular del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València, Capitolina Díaz Martínez, impartirà la conferència Dones de ciències, dones en ciències, ciències amb dones. A continuació, hi haurà una taula de treball amb la participació d’Ana Puy Rodríguez, professora titular de Psicologia Social de la Universitat de La Laguna, Esther Martínez Quinteiro, professora titular d’Història Contemporània de la Universitat de Salamanca, i Teresa Nuño Angos, catedràtica de l’Escola Universitària de Didàctica de les Ciències Experimentals de la Universitat del País Basc.

Com crear consciència de gènere mitjançant la docència universitària? Aquest és el títol de l’última conferència de les jornades, a càrrec de Mari Álvarez Lires, catedràtica de Física i Química d’ensenyament secundari i professora associada de la Universitat de Vigo. Amb aquesta conferència s’iniciarà el debat sobre la docència en igualtat, que tindrà una taula de treball amb la participació d’Esther Barberá Heredia, catedràtica de Psicologia i directora de l’Institut Universitari d’Estudis de la Dona de la Universitat de València, i Pascuala García-Martínez, professora titular de la Facultat de Física de la Universitat de València, en la qual s’ha previst reflexionar sobre preguntes com ara per què les xiques no volen ser enginyeres o tecnòlogues?

Reunió sectorial d’igualtat en la CRUE

Les jornades, que pretenen constituir la comissió de treball que consolide la reunió sectorial en la CRUE, tractaran d’extraure conclusions a partir dels assumptes tractats, així com afermar la gestió de les polítiques d’igualtat a les universitats, tant en aquelles que ja tenen unitats d’igualtat com en aquelles on encara en falten.