La Universitat s’adapta als reptes del llibre-e

ebooks

Set-centes publicacions pròpies de la Universitat estaran a un clic de l’estudiantat gràcies a la incorporació d’una nova plataforma en línia de distribució i préstec de llibres.

LAURA JULIÁN. En una societat cada vegada més acostumada a la lectura i recerca a través d’un dispositiu, l’aposta per un servei que incloga el préstec i la consulta de llibres en la xarxa es converteix en una necessitat. La Universitat està disposada a afrontar més reptes digitals incloent en aquesta ocasió una plataforma amb set-cents llibres electrònics editats per la institució i a l’abast dels universitaris. Ampliar el nombre de publicacions pròpies disponibles en el núvol, facilitar les recerques de documents o la incorporació d’un nou servei de préstec són algunes de les novetats que es presenten hui a la Nau.

Aquests serveis s’explicaran detalladament a les 13 hores a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau, en un acte que estarà presidit pel rector, Esteban Morcillo, a qui acompanyaran els directors de les dues unitats que incorporen els projectes que es presenten: José Luis Canet, director del Servei de Publicacions, i Victoria García Esteve, directora del Servei de Biblioteques i Documentació.

Victoria García Esteve, directora del Servei de Biblioteques i Documentació de la Universitat de València.

El primer d’aquests serveis és la web de la Llibreria, una novetat del Servei de Publicacions creada per a la venda i difusió dels llibres de les diverses editorials universitàries. “Disposem de tots els fons de les universitats espanyoles, que ara es poden adquirir des de casa gràcies a la creació d’aquesta web específica que inclou catàlegs de seixanta universitats amb un total de més de vint mil llibres de diferents matèries”, explica Javier Crespo, actual llibreter de la Llibreria.

Llibres a un clic de distància

També a càrrec del Servei de Publicacions s’ha posat en marxa el Servei de Préstec d’E-books. Es tracta d’una plataforma en línia que posa a la disposició de l’estudiantat les publicacions editades en aquest format per la Universitat, i difícils de trobar a les llibreries habituals, que ja compta amb set-cents llibres electrònics. “Estem entrant en el món modern tractant d’omplir un buit en un mercat on sí que hi ha un públic potencial”, explica José Luis Canet, qui destaca l’important paper dels llibres electrònics, sobretot per a tots aquells que es dediquen a la investigació. “La investigació va molt de la mà de l’electrònic. Volem oferir un accés real i ràpid a la informació, arribar a les paraules que t’interessen amb una sola recerca”. Aquest sistema s’està analitzant i implantant progressivament, atés que les editorials no volen procedir a la venda d’e-books a les biblioteques si aquestes no posseeixen un sistema de gestió dels préstecs, ja que podrien reproduir milers de vegades els exemplars i, per tant, fomentar la pirateria.

José Luis Canet, director del Servei de Publicacions de la Universitat de València.

La Universitat de València entra d’aquesta manera en l’escassa nòmina d’universitats i biblioteques públiques estatals que disposen d’un sistema informatitzat de gestió de préstec bibliotecari per a llibres electrònics. De fet, des de la UNE (Unió d’Editorials Universitàries Espanyoles), en col·laboració amb la CRUE (Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles), s’ha iniciat un programa pilot d’intercanvi i préstec de llibres electrònics científics a les universitats espanyoles.

A proposta del rector de la Universitat es va procedir a crear aquesta plataforma de préstec bibliotecari perquè l’estudiantat i el professorat de la institució tinguen accés a aquests fons des de qualsevol ordinador mitjançant la seua autenticació com a usuaris de la Universitat, amb una durada de quinze dies com a màxim. Una vegada superat el termini, l’usuari no podrà continuar llegint-ho, tret que torne a demanar el préstec.

La Universitat es converteix així en la principal distribuïdora de les editorials universitàries espanyoles i en una de les poques amb un sistema informatitzat de préstec bibliotecari per a llibres electrònics.

Del segle xv a les revistes electròniques

Per la seua banda, el Servei de Biblioteques i Documentació també ofereix novetats en els seus serveis, amb un nou buscador anomenat Trobes+, la funció del qual és facilitar la recerca d’informació i mantindre-la actualitzada. Es tracta d’una ferramenta de recerca molt potent que permet consultar diverses fonts d’informació de la biblioteca (catàleg, repositori, bases de dades, revistes-e, llibres-e, portals web, etc.) de manera senzilla i similar al buscador de Google.

“La Universitat disposa d’una extensa col·lecció bibliogràfica amb material imprés i electrònic, i gràcies a aquest nou servei es facilita la recerca d’un document que pot tractar-se d’una revista electrònica a un llibre digitalitzat del segle xv”, destaca Victoria García Esteve, directora del Servei de Biblioteques i Documentació, qui també subratlla la importància de la transició digital per als investigadors en posar a l’abast des de casa els quatre-cents milions de documents que té el servei. “És una manera de posar en primera línia el que abans es perdia en la immensitat de la biblioteca física”, ha conclòs.