Wendy Barranco, veterana de la guerra d’Iraq: “És més fàcil desfer-se del supervivent que de l’agressor”

REDACCIÓ. La veterana de la guerra d’Iraq Wendy Barranco ha impartit aquest dilluns al Centre Cultural La Nau la conferència Iraq: experiència de la guerra i el sexisme des de dins. “No només vaig haver de preocupar-me de fer el meu treball en l’exèrcit, sinó també d’evitar l’assetjament sexual, que era habitual. En una ocasió quasi vaig patir una violació i vaig lluitar i no va ocórrer”, va afirmar la ponent referint-se a la situació viscuda en l’exèrcit dels EUA.

En l’acte, dins de la programació del Fòrum de Debats de la Universitat, la veterana de la guerra d’Iraq va destacar: “És més fàcil desfer-se del supervivent que de l’agressor”, en al·lusió a la situació en què queden en l’exèrcit les dones que són víctima de violència sexual després de l’agressió.

Wendy Barranco va testificar davant el Congrés americà sobre l’assetjament sexual que va patir en la fase d’instrucció i en el seu destí militar. Barranco relata que va patir assetjament de manera diària. Amb la por en el cos i la sensació que ningú no la creuria, va sobreviure “perquè tractava de sobreviure” i sabia que si deia alguna cosa “tindria conseqüències”. Relata i explica, sempre amb un to dur i dolorós, les agressions i els abusos, específicament per ser dona, rebuts en entrenaments militars, com també favors sexuals exigits en el seu lloc de treball.

Captura-de-pantalla-2014-10-30-a-la(s)-00.21.03

Wendy Barranco, d’origen mexicà, va immigrar de manera il·legal als Estats Unitats. S’incorporà amb dèsset anys a l’exèrcit com una via de possible integració i formació, en el seu cas per a ser soldada i infermera, i es va veure als vint anys embarcada en una guerra d’ocupació a milers de quilòmetres de la seua ciutat. Amb Wendy Barranco es va escoltar a la Nau un relat dur, el de la seua experiència en l’exèrcit, i com va esdevindre una resistent antibel·licista i activista en organitzacions com ara Irak Veterans Against War (IVAW).

La tasca de Veterans de l’Iraq Contra la Guerra (IVAW) se centra en la retirada del suport militar a les guerres de l’Iraq i l’Afganistan. IVAW va ser fundada el 2004 per un grup de veterans de l’Iraq que arran de les seues experiències volien col·laborar amb altres per a posar fi a l’ocupació. Des de la seua fundació, aquesta organització ha reivindicat la retirada immediata de totes les forces d’ocupació de l’Iraq, la plena cobertura social per als veterans que tornen de la guerra i compensacions per al poble iraquià. Des del 2009, IVAW exigeix també la retirada d’Afganistan i compensacions per al poble afganés.

Wendy Barranco també va parlar en la seua intervenció sobre una altra de les tasques d’IVAW: el contrareclutament. L’organització denuncia que els reclutadors militars, en el millor dels casos, donen als potencials reclutes una visió molt parcial dels treballs militars. En el pitjor dels casos, menteixen i falsegen la realitat per aconseguir que s’allisten més joves. Per exemple, sovint els diuen que no seran mobilitzats, o que, si així era, no se’ls destinaria a la “primera línia de combat”.