Exalumnes de la Universitat guanyen un premi per a joves emprenedors amb una proposta que recupera entorns urbans

Carpe Via, la iniciativa d’un grup d’exalumnes de la Universitat de València i la Universitat Politècnica, ha guanyat el Premi Emprenjove 2014 en la categoria d’Acció Social i Responsabilitat Social Corporativa.

Carpe Via, un grup d’exalumnes de la Universitat de València i la Universitat Politècnica, ha guanyat el Premi Emprenjove 2014 en la categoria d’Acció Social i Responsabilitat Social Corporativa.

MARIA JOSEP PICÓ. Enfront de les smart cities, ciutats que aprofiten el potencial humà, cultural i tradicional de cada lloc. Enfront de tecnologies cares, alternatives low-tech més econòmiques i basades en xarxes dinàmiques de participació ciutadana. Enfront d’un urbanisme depredador, intervencions intel·ligents que impulsen la recuperació de l’espai públic per a incrementar la qualitat de vida de les persones. Aquestes són algunes de les propostes innovadores de Carpe Via, la iniciativa d’un grup d’exalumnes de la Universitat de València i la Universitat Politècnica que acaba de guanyar el Premi Emprenjove 2014, en la categoria d’Acció Social i Responsabilitat Social Corporativa, una convocatòria de la Generalitat Valenciana dirigida a joves emprenedors.

“Fem una aposta per un urbanisme més sensible socialment, econòmicament i ambientalment, més pròxim a la realitat actual marcada per la crisi econòmica i com a resposta a un model urbanístic ja obsolet que ha generat tants impactes en el nostre territori”, argumenta el jove arquitecte Toni Moya, qui compagina la seua activitat com a fundador de l’estudi Carpe Via amb la de pianista professional.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: Blas Martí.

L’últim projecte de Carpe Via va ser Pilar es Nota, en el Festival Intramurs de València, per a reivindicar el poder de la música valenciana i dels músics que actuen a l’espai públic per a la vertebració social.

Art i música per a vertebrar la ciutat

Amb un plantejament transdisciplinari, recolzat principalment en l’arquitectura, l’urbanisme, l’educació i l’art, Carpe Via ofereix una perspectiva més integradora que les ciutats construïdes unidireccionalment per arquitectes perquè “considerem que han d’estar presents tots els agents que viuen, participen i influeixen en la ciutat”, segons Moya, qui recorda el compromís de l’estudi en “fer servir recursos intangibles com ara el potencial humà, cultural i tradicional de cada context urbà”. L’últim projecte de Carpe Via va ser Pilar es Nota, muntat en el marc del Festival Intramurs de València, per a reivindicar el poder de la música valenciana i dels músics que actuen a l’espai públic per a la vertebració social.

Tant la música, com l’art en general, es perceben a València com una cosa “elitista i cara”, apunten, “quan nosaltres defenem que aquest patrimoni cultural arribe al carrer, siga gaudit per la ciutadania de manera equitativa i gratuïta, alhora que enriquisca l’espai urbà”, exposen des de Carpe Via.

Entre les diverses línies d’acció d’aquest col·lectiu, amb un ferm compromís en la cooperació per al desenvolupament, es troba també la pedagogia urbana. “Ens interessa donar una perspectiva psicològica a l’entorn urbà perquè, per exemple, incorporar les idees pedagògiques de Francesco Tonucci a la ciutat pot ajudar a fer espais per a xiquets, on jugar de manera segura i promoure la seua autonomia en accions tan quotidianes com ara anar a l’escola”, destaca Carla Pérez, assessora de Carpe Via, llicenciada en Psicologia per la UNAM i estudianta de doctorat a la Universitat de València en l’àmbit de la psicologia infantil. A més, la psicologia també pot contribuir al desenvolupament de la personalitat dels infants, alhora que a “incrementar qualitat de vida, crear xarxes socials, és a dir, la integració social enfront de l’individualisme i previndre tant l’exclusió com les malalties mentals”, afegeix Pérez.

Els guardons Emprenjove atorgats per la Generalitat Valenciana a través de l’IVAJ es van lliurar el passat novembre durant una cerimònia a l’Ateneu Mercantil Valencià, amb presència del rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, i el president de la Generalitat Valenciana, Alberto Fabra. Hi van competir 127 propostes i es van concedir premis a sis empreses i a sis projectes d’empresa en diverses categories, dotades amb cinc mil euros, a fi de promoure l’emprenedoria jove en l’àmbit autonòmic.