Horts urbans universitaris per a l’oci, la solidaritat i el consum saludable

Ignacio García i Javier García, professors del Departament de Didàctica de la Facultat de Magisteri, autors del projecte Hort urbà universitari, premiat en el concurs Green Idea dins la modalitat Alimentació sostenible. Foto: Miguel Lorenzo

LAURA JULIÁN. Amb la intenció de recuperar l’activitat agrícola a zones urbanes i periurbanes, revitalitzar zones d’horta abandonades, obtindre aliments amb un cost inferior i alhora més saludables, o aprendre del que la terra ensenya, sorgeix la proposta de l’Hort Urbà Universitari. Aquest projecte consisteix a posar a l’abast de l’estudiantat i del professorat les oportunitats que l’agricultura ofereix i s’emmarca dins del concurs Green Idea. Es tracta d’un concurs gestionat per l’Oficina de Polítiques per a l’Excel·lència en el context del programa Campus Sostenible que desenvolupa la Universitat de València, el qual té com a objectiu premiar les millors idees que ajuden a conscienciar en matèria de medi ambient i desenvolupament sostenible.

La idea de l’Hort Urbà Universitari ha sigut una de les premiades en aquest concurs dins de la categoria Alimentació Sostenible. Ignacio García i Javier García, tots dos professors del Departament de Didàctica de la Facultat de Magisteri, són els qui han donat vida al projecte que, a l’espera que finalment es puga dur a terme, tindria com a metes principals l’ús didàctic d’horts perquè els futurs docents tinguen uns coneixements bàsics d’agricultura i donar l’opció perquè qualsevol membre de la comunitat universitària tinga accés al cultiu d’aliments saludables.

“L’hort et dóna molt més del que sembla. Valors de solidaritat, coneixements de biologia, matemàtiques, nutrició, saber quins són els aliments de temporada, i també ajuda a reduir despeses en les compres”, descriu Ignacio García. D’aquesta manera, plantegen treballar la terra com a “hort d’oci” i que servisca fins i tot per a fer pràctiques de la Universitat i activitats didàctiques emmarcades dins de l’àmbit curricular, on s’inclourien diverses titulacions.

Premiats en el concurs Green Idea, promogut per l’Oficina de Polítiques per a l’Excel·lència dins del programa Campus Sostenible de la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo.

L’horta valenciana ha sigut, històricament, una joia de la cultura mediterrània, un senyal d’identitat, tradició i patrimoni. Però en l’actualitat l’horta que envolta la ciutat de València pateix una crisi agrícola a la qual cal sumar-li les ferides que va deixar l’especulació de terrenys amb la bombolla immobiliària i la mateixa expansió de la ciutat. Tres factors que han posat en perill l’agricultor, que lluita cada estació per traure una bona collita de la mateixa terra que, havent donat de menjar a tantes generacions, ara s’enfronta a nous reptes.

El projecte proposa precisament usar aquests terrenys sense ús aparent que es troben abandonats per empreses constructores des de fa anys o altres parcel·les de la mateixa Universitat de València que actualment estan buides. “La ciutat està vorejada per parcel·les de propietaris que no estaven interessats en el cultiu, sinó en l’especulació, que ara s’han quedat abandonades i a les quals la Universitat podria donar un ús didàctic”, proposa Ignacio. La Universitat ajudaria així a revitalitzar el sòl agrícola, fomentar els horts urbans ecològics i sensibilitzar en la protecció de l’horta valenciana de “gran valor patrimonial, ambiental i necessària per a garantir la permanència d’aliments del territori”. A més, retornaria a l’horta el que un dia li va llevar. “Precisament un aspecte important és demostrar que la Universitat pot fer coses a favor de l’horta. Hem tirat ciment sobre l’horta i ara anem a llevar eixe ciment per a recuperar-la”, destaca el professor.

El projecte està motivat també per un augment de la demanda de parcel·les per a cultivar, sobretot des de l’inici de la crisi econòmica. Cada vegada són més les famílies amb recursos econòmics baixos que contemplen com a alternativa a la compra d’aliments el cultiu a horts urbans, i poder així reduir les despeses en compres, a més de saber què estàs menjant de primera mà. Encara que també es justifica aquesta demanda per interessos particulars on els mateixos ciutadans volen convertir-se en productors dels seus aliments o simplement com a alternativa d’oci.

Els professors Ignacio García i Javier García, promotors de la creació d’horts urbans universitaris amb usos didàctics. Foto: Miguel Lorenzo.

Benimaclet com a exemple

Un dels barris on més s’ha notat aquest augment de la demanda i una especial sensibilitat per l’horta és Benimaclet, encara que són vint-i-cinc els municipis a la província de València que en l’actualitat ofereixen parcel·les per a horts urbans als seus ciutadans, com ara Godella, Burjassot o Aldaia, en els quals hi ha fins a llistes d’espera per adquirir una parcel·la. A Benimaclet, segons explica Ignacio García, s’han conquistat terrenys gràcies al fet d’haver-se constituït com a associació, la qual cosa els ha permés gestionar més còmodament les parcel·les. “L’Associació de Veïns de Benimaclet és el cas paradigmàtic per a revitalitzar l’horta i donar-li un ús per al ciutadà. Es van adonar del gran valor que li donaven els veïns a l’hort i van constituir una associació per a gestionar les parcel·les per ells mateixos”, explica. La decisió que la Universitat col·labore també en aquesta revitalització del sòl agrícola a través del projecte d’Horts Urbans Universitaris queda a càrrec de la institució, responsable final a donar-li el vistiplau, analitzar la seua utilitat pràctica i finançar-ho.