logodreta

En cotxe a la Universitat, però sent més ecològics i estalviant diners

Compartir cotxe és la iniciativa guanyadora del Premi Green Idea 2014 de la Universitat de València, creada pel professor i secretari de l’Institut de Robòtica Juan José Martínez Durá. Foto: Miguel Lorenzo

Compartir cotxe és la iniciativa guanyadora del Premi Green Idea 2014 de la Universitat de València, creada pel professor i secretari de l’Institut de Robòtica Juan José Martínez Durá. Foto: Miguel Lorenzo

 

JORGE CHENOVART. D’ací a uns mesos anar a la Universitat de València podrà ser més fàcil, ràpid i divertit, però sobretot ecològic. Tot això gràcies al Cotxe compartit a la UVEG, la iniciativa guanyadora del Premi Green Idea 2014 de la Universitat de València, creada pel professor i secretari de l’Institut de Robòtica Juan José Martínez Durá. Un projecte que oferirà la possibilitat de compartir vehicle per arribar a qualsevol dels tres campus de la institució.

El germen d’aquesta idea va nàixer el 1997 quan es va fer un pilot anomenat Carpooling. Díhuit anys després, amb la tecnologia adequada i gràcies a internet, un estudiant podrà quedar amb un docent o amb una persona d’Administració i Serveis (PAS) per anar a la Universitat estalviant despeses i. Per què no, vivint noves experiències amb l’àmbit universitari de fons. “És una idea que pot funcionar, i de fet funciona de manera espontània, la qüestió és estendre-ho un poc més. Igual al despatx del costat tens un altre professor que viu per la teua zona, sense saber-ho. Així compartim despeses i és més còmode”, explica Martínez Durá.

La potenciació de la Unió Europea de l’ús de productes no contaminants durant la dècada dels noranta es va estendre cap a la política de l’estalvi en consum de transport privats ciutats com ara Roma, “on una proposta similar va tindre un gran èxit”, afirma Martínez Durá. Per tant, aquest projecte està dirigit especialment a persones que viuen lluny, que estalviarien costos de transport i també temps. “El públic objectiu és tota aquella persona de la Universitat que utilitza el cotxe propi, perquè el transport públic pot eixir-li més barat. També els qui viuen fora de la ciutat i han de prendre diversos transports públics per a vindre, emprant així menys temps”, aclareix el professor.

Juan José Martínez Durá ha presentat una proposta dirigida especialment a persones que viuen lluny de la Universitat, que estalviarien costos de transport i temps. Foto: Miguel Lorenzo

Juan José Martínez Durá ha presentat una proposta dirigida especialment a persones que viuen lluny de la Universitat, que estalviarien costos de transport i temps. Foto: Miguel Lorenzo

La proposta guanyadora del Green Idea 2014 sorgeix en un període convuls pel que fa al transport públic. El sector del taxi s’ha posat en peu de guerra davant l’ús massiu d’eines a través d’internet que gestionen viatges amb vehicles particulars, i fins i tot les mateixes pàgines web han tingut problemes davant la possibilitat que amb pocs recursos es puga trobar un desplaçament per tota Espanya. El Cotxe compartit a la UVEG es troba fora d’aquest sector, ja que, com explica Martínez Durá, “el públic universitari, excepte per urgències, no es mou en taxi per a vindre al campus. Es tracta d’un sistema diferent, no llevarem servei als taxis, poden estar tranquils”.

El programa pilot es posarà en marxa a partir del 2015, “segurament després del mes de gener”, afirma el creador, i una vegada es traguen conclusions sobre les necessitats del sector, es milloraran els serveis que s’oferisquen. Es tracta d’un concepte en constant evolució. Registrant-se en la web i posant el seu origen i destinació, les seues preferències, com ara viatjar amb gent del mateix sexe o no, la possibilitat d’anar amb fumadors i també si es vol anar amb persones de diferent grau universitari, es definiran els criteris de selecció per a un viatge més desitjable. Tot per a una major satisfacció del client, que al cap i a la fi és la mateixa Universitat. Segons Martínez Durá, els principals candidats a compartir vehicle haurien de ser els PAS, ja que “els estudiants tenen horaris canviants i a vegades els professors també, per tant els treballadors de la Universitat que no són docents poden organitzar-se millor perquè tenen un horari més fix”.

Els principals candidats a compartir vehicle, la proposta guanyadora del concurs Green Idea, haurien ser els PAS, ja que els estudiants tenen horaris canviants i a vegades els professors també. Foto: Miguel Lorenzo

Els principals candidats a compartir vehicle, la proposta guanyadora del concurs Green Idea, haurien de ser els PAS, ja que els estudiants tenen horaris canviants i a vegades els professors també. Foto: Miguel Lorenzo

 

Arreplega de dades

Però per a dur-ho a terme d’ací a un mes la tasca d’arreplega de dades està sent absorbent. “És necessari, mitjançant qüestionaris, conéixer les necessitats dels treballadors de la Universitat per a poder oferir una opció realment positiva i útil. En funció d’aquests resultats, ho llançarem”. Una estratègia que realitzen conjuntament el Vicerectorat de Sostenibilitat i Planificació i el Parc Científic de la Universitat.

L’última qüestió seria determinar qui posa el cotxe. Evidentment, seria el d’un mateix i quan el programa pilot comence es decidirà algun tipus de compensació. “Des del Vicerectorat s’està pensant en retribucions en forma de places de garatge al campus per als usuaris d’aquesta idea o alguna qüestió més per determinar”. En poc de temps serà possible que estudiantat, professorat i PAS es troben units pel seu ambient acadèmic i pel seu vehicle de desplaçament.

 

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València