Cartells i PuntsEco, una aposta mediambiental, ecològica i verda

Miguel Ángel Ballester, autor de Decisió verda, una proposta guardonada en els Premis Green Idea de la Universitat. La iniciativa proposa conscienciar la comunitat universitària mitjançant cartells informatius situats en llocs de referència.

JORGE CHENOVART. A la Universitat es pensa en verd. Una de les iniciatives guanyadores del Premi Green Idea 2014 de la Universitat de València aposta per l’ecologia mitjançant diverses estratègies. Una de les quals, Decisió verda, és una proposta duta a terme per l’estudiant d’Economia Miguel Ángel Ballester, qui proposa conscienciar la comunitat universitària amb la utilització de cartells informatius situats en llocs de referència on les persones puguen adonar-se que alguna cosa hi ha malament. Aquestes localitzacions serien els anomenats PuntsEco. “Si eres l’últim a eixir de classe, tu decideixes apagar la llum o no. Aquest punt seria adequat per a conscienciar tant l’estudiantat com el professorat”, afirma Ballester.

Els cartells pels quals s’aposta són purament informatius, però les seues premisses són clares: han de captar l’atenció dels estudiants i sensibilitzar-los perquè adopten hàbits responsables amb el medi ambient. Per a Miguel Ángel són condicions imprescindibles perquè es puguen plantejar estratègies futures. Però no només es tracta de l’eficiència energètica, també abasta altres camps com ara la mobilitat sostenible i la gestió de residus. “Com a estudiant, crec que no estem suficientment conscienciats sobre l’estat del planeta i del medi ambient. Veiem exemples tots els dies. Quan decidim usar el cotxe innecessàriament o tirar un paper a terra quan hi ha a prop una paperera”, explica l’estudiant.

Les propostes de Miguel Ángel Ballester, estudiant d’Economia, pretenen conscienciar sobre l’aportació que es pot fer per aconseguir un món més sostenible.

No obstant, el cotxe es fa necessari en algunes ocasions pels horaris dels transports públics o les dificultats d’anar amb bicicleta a altres llocs. “Les persones que som dels pobles del voltant i que no volem usar cotxe no podem usar mitjans com ara ValenBisi perquè en els nostres pobles no hi ha punts per aparcar”, comenta Ballester.

La idea de PuntEco manté com a aspecte fonamental la decisió de l’implicat i rebutja l’obligació. Ningú no pot obligar que es faça, però sí aconseguir que cadascú es mentalitze. Miguel Ángel Ballester segueix en la seua proposta la màxima de Gandhi que diu: “Tu has de ser el canvi que desitges veure al món”. I afegeix: “La situació actual del medi ambient i l’impacte de les nostres accions en ell han de servir perquè els estudiants entenguen que poden canviar el futur de tots”.

En el camp de la gestió de residus, l’estudiantat és clau per a dur a terme una bona política de reciclatge. Molts estudiants viuen lluny de les seues cases i comparteixen pis. Un reflex del que veiem al carrer és la seua actuació domèstica. “Desconec si reciclen tots, però molts no ho fan, i això cal canviar-ho”, apunta Ballester.

Projecte en sis fases

El projecte està dividit en sis fases: determinar els hàbits mediambientals dels estudiants, localitzar els millors llocs per a col·locar el PuntEco, triar entre aquells punts que complisquen els criteris d’afluència i visibilitat, disseny de cartells, instal·lació i anàlisi per a possibles millores futures. Per aconseguir els objectius Ballester explica que “cal oferir dades sobre el consum i les males accions per a impactar amb elles i per tant sensibilitzar”.

Un lloc on instal·lar els PuntsEco és prop de les claus d’encendre i apagar la llum.

Una vegada posada en marxa aquesta iniciativa a la Universitat, la intenció de Miguel Ángel Ballester seria posar-la en pràctica en altres centres educatius com ara col·legis o instituts, per a crear una política sostenible basada en l’educació des de les capes inicials de l’entramat estudiantil. “Realment, l’educació mediambiental no és una tasca universitària. Ha de vindre des que eres molt xicotet. L’educació a casa combinada amb l’escola resultaria fonamental”, explica l’estudiant. Caldrà esperar per a veure un PuntEco als campus, però la primera pedra ja està posada.

Premis Green Idea 2014

Els Premis Green Idea serveixen d’estímul perquè estudiants i professors posen en pràctica les seues idees. Estan organitzats pel Programa Campus Sostenible i premien les millors idees presentades per a conscienciar de la responsabilitat amb l’ambient i el desenvolupament sostenible dins dels campus de la Universitat de València.