Erasmus al Territori, Erasmus a Xàtiva

Erasmus_1

Visita dels estudiants Erasmus i internacionals a Xàtiva, en el marc del programa de rutes turístiques culturals Erasmus al Territori, que té la finalitat de mostrar a aquest alumnat el litoral i l’interior valencians, els atractius que reuneixen els seus pobles i ciutats, o les singularitats dels seus paisatges. Fotos: Unitat de Suport, Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial

CRISTINA SORIANO CABELLOS (Unitat de Suport, Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial). “Jo sóc d’una ciutat del nord d’Holanda on no hi ha quasi muntanyes, per això m’ha sorprés tant el paisatge de Xàtiva i el seu castell, molt distint a tot el que hi ha a Holanda”, assenyalava l’estudiant de Física Eelco Tekelenburg. Com ell, una trentena d’alumnes que realitzen una estada de mobilitat a la Universitat de València –sobretot Erasmus, però també internacionals– van visitar la ciutat xativina dissabte 21 de febrer en el marc del programa de rutes turístiques culturals Erasmus al Territori. “La ciutat de València és molt bonica però, com hem comprovat, també ho són els seus pobles i aquest tipus d’iniciatives em donen l’oportunitat de vindre a llocs on d’una altra manera no podria vindre”, comentava l’holandés.

Katrin Kleinerberg, alumna de Psicologia, originària d’una ciutat de l’oest d’Alemanya, va explicar que Xàtiva és una ciutat amb encant, diferent al que havia vist abans: “És un poble molt bonic, el casc històric, l’arquitectura, el paisatge… I sobretot les vistes des del castell al sud de Xàtiva”, apuntava. El castell, d’origen iber i romà amb tocs islàmics i gòtics, va deixar la majoria bocabadats, però també hi ha a qui l’impressionaren més altres aspectes com ara a la universitària del Caire (Egipte) Eman Salem, que destacà la tranquil·litat dels carrers xativins i la bellesa de la pinacoteca del Museu de Belles Arts Casa de l’Ensenyança, inaugurada recentment.

Xàtiva, la capital de la comarca de la Costera i una de les ciutats històriques valencianes més importants, va acollir una trentena d’estudiants Erasmus i internacionals de la Universitat el passat 21 de febrer.  Foto:  Unitat de Suport, Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial

Katerina, una jove búlgara que estudia Negocis Internacionals a Viena, va destacar l’ambient històric que es respira a Xàtiva, i afegí que observava certs paral·lelismes entre algunes ciutats perquè, segons les seues paraules, “Xàtiva no és molt diferent a una ciutat búlgara de fa uns anys”. Un dels aspectes més destacats de l’excursió, segons Katerina, va ser la gastronomia, ja que per a dinar els estudiants van gaudir d’un menú típic de Xàtiva: ensalada valenciana de primer, arròs al forn de segon i de postres almoixàvena, un dolç tradicional de la capital de la Costera.

Visita al centre històric de Xàtiva.

Visita al centre històric de Xàtiva. Foto: Unitat de Suport, Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial

Pròximes visites: Requena, Bocairent i Cullera

Per a Carla Cristina Caiceo, de Valparaíso (Xile), el més positiu de l’excursió va ser fer noves amistats i descobrir nous entorns: “Pense assistir a totes les excursions del programa Erasmus al Territori, ja tinc totes les dates anotades en l’agenda”, comentava aquesta estudianta d’Òptica i Optometria.

La de Xàtiva és la primera de les quatre excursions previstes dins del programa Erasmus al Territori, una iniciativa organitzada pels vicerectorats de Participació i Projecció Territorial i d’Internacionalització i Cooperació, en col·laboració amb el Patronat València Terra i Mar (Diputació Provincial de València) i els ajuntaments de Xàtiva, Requena, Bocairent i Cullera.

L’objectiu de les rutes és mostrar als alumnes Erasmus i internacionals les excel·lències del litoral i de l’interior valencians, els atractius que reuneixen els seus pobles i ciutats, o les singularitats dels seus paisatges. Les pròximes excursions seran a Requena (7 de març), Bocairent (25 abril) i Cullera (9 de maig). Els interessats poden inscriure’s en totes les rutes que vulguen, amb preus econòmics per a l’estudiantat que inclouen transport, assegurança, dinar (gastronomia local) i visites guiades tant als municipis d’acollida com en els recorreguts dels itineraris. També s’hi han inclòs passejos amb barca o desplaçaments en trens elèctrics.

Els itineraris locals tenen una vessant formativa però també lúdica, ja que les rutes inclouen activitats diverses: a Cullera, visitaran el castell i faran una passejada en barca per l’Albufera; a Requena, degustaran els vins i caves dels seus cellers; i a Bocairent, gaudiran de les Covetes dels Moros i del nucli històric. En definitiva, les excursions pretenen ser un aperitiu de la gran riquesa patrimonial que atresora el territori valencià, una manera d’obrir boca, que sembla que ha funcionat perquè, com apuntava l’alemanya Katrin Kleinerberg, “se m’ha fet curta l’estada al castell i al museu, així que m’agradaria tornar a Xàtiva quan vinguen els meus amics a visitar-me, vull ensenyar-los tot el que hem vist perquè l’únic dolent de la jornada ha sigut la pluja, encara que, com que sóc d’Alemanya, hi estic acostumada”.