Taller gratuït de reparació de bicicletes per a fomentar la mobilitat sostenible

Voluntaris ambientals de la Universitat amb els mecànics del Centre Socioocupacional Tàndem, aquest matí al Campus de Burjassot-Paterna, en el taller gratuït de reparació de bicicletes. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Dimarts, al Campus de Burjassot-Paterna, dimecres al de Tarongers i aquest dijous al de Blasco Ibáñez, el Voluntariat Ambiental/Campus Sostenible de la Universitat de València ha promogut un taller de reparació de bicicletes gratuït. L’activitat forma part d’una campanya global de la institució acadèmica per a impulsar la mobilitat sostenible i la bicicleta com a mitjà de transport entre els campus i la ciutat. El Voluntariat Ambiental està promogut pel Servei d’Informació i Dinamització d’Estudiants (SeDI) i el Servei de Prevenció i Medi Ambient.

“Em vaig apuntar al Voluntariat Ambiental perquè crec que és una bona manera de complementar la meua carrera, i a part tindre un temps per a conscienciar els nostres companys sobre el que passa al món i el que podem fer”, diu Borja Salvador, estudiant de Ciències Ambientals i voluntari ambiental en el programa de la Universitat. “L’objectiu del grup és tractar els temes que estiguen més d’actualitat ambiental en cada moment, i fer activitats. Aprofitem si hi ha un dia mundial d’alguna cosa i intentem fer alguna activitat relacionada per a conscienciar”, explica Borja.

Així, dimarts, al Campus de Burjassot-Paterna s’ha instal·lat un taller de reparació de bicicletes gratuït, amb la col·laboració del Centre Socioocupacional Tàndem, per tal que tots els estudiants i estudiantes que vulgueren s’hi acostaren i repararen els possibles desperfectes de les seues bicis. L’acte s’ha desenvolupat entre les 9:30 i les 12 hores a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE), i de 12:30 a 15 hores a l’esplanada de la cafeteria central del campus. El taller d’aquest dimecres dia 4 ha estat al Campus dels Tarongers de 12 a 15 hores entre les facultats de Ciències Socials i Magisteri. Dijous 5 el taller s’ha traslladat al Campus de Blasco Ibáñez, on ha prestat el seu servei de manera gratuïta al jardí de la Facultat de Filosofia.

Reparació de bicicletes, enfront de la cafeteria central de campus de Burjassot-Paterna. Foto Miguel Lorenzo.

2 i 3. Reparació de bicicletes, enfront de la cafeteria central de campus de Burjassot-Paterna. 4 i 5. Els mecànics del Centre Socioocupacional Tàndem reparen una bicicleta. El lema del centre és Junt@s y en movimiento para conseguir un cambio.

Reparació de bicicletes, enfront de la cafeteria central del Campus de Burjassot-Paterna. Foto: Miguel Lorenzo

A més, com a activitat prevista, el proper dijous 12 de març el Voluntariat Ambiental convida la comunitat universitària a participar en una bicicletada col·lectiva, que partirà a les 12 hores dels campus de Burjassot-Paterna i dels Tarongers, passarà per Blasco Ibáñez i arribarà pel centre de la ciutat fins la mascletà fallera de les 14 hores a la plaça de l’Ajuntament.

Blanca Llavata, estudianta de Ciències Ambientals i voluntària, explica: “Em vaig fer voluntària perquè es van fer alguns cursos i em van semblar interessants. A més, vam aprendre com a temàtica global de voluntariat per què funcionen, o problemes a gran escala”, diu mentre els membres del Centre Socioocupacional Tàndem arreglen la seua bici. Com ella, Susana Artés, també voluntària de Ciències Ambientals, comenta la necessitat de compartir el seu temps amb una activitat mediambiental i alhora formativa i lúdica: “Tenia ganes de fer alguna activitat, omplir el temps, i em sembla una activitat que va amb mi. Informem la gent sobre coses que pot fer per a millorar el món”, diu.

Entre els voluntaris, els mecànics del Centre Socioocupacional Tàndem expliquen les seues motivacions per a participar-hi. Leonardo Lacruz: “El nostre objectiu és formar-nos en mecànica, oferir els nostres coneixements voluntàriament, i amb el taller mòbil ajudem les persones a circular millor amb les seues bicis”. Miguel Antonio Terrote, també mecànic, assenyala: “Jo entrí en el taller aprenent mecànica, i m’agradaria treballar en alguna tenda. Arreglem la bici per a gent que no es pot pagar la reparació. L’objectiu és que la gent conega el projecte i que aquest puga continuar avançant”.

El projecte d’inserció sociolaboral de mecànica de bicicletes (Junt@s y en movimiento para conseguir un cambio) per a persones en situació de no tindre llar o en risc d’exclusió social inclou formació professional, una oportunitat per a l’ocupació i la relació amb persones interessades en la bicicleta com a vehicle o com a esport.

VALENCIA  3 3 15 TALLER DE REPARACIO DE BICICLETES

Els mecànics del Centre Socioocupacional Tàndem reparen una bicicleta. El lema del centre és Junt@s y en movimiento para conseguir un cambio. Foto: Miguel Lorenzo

Servei de la Universitat

Mauricio Pinto, coordinador del Voluntariat Ambiental, destaca: “El voluntariat ambiental és un dels serveis del SeDI. Ofereix una part formativa, que explica la situació global a la Comunitat Valenciana. I després d’aquesta activitat els participants opten per programar una sèrie d’accions durant el curs. Enguany hem treballat l’energia, ara estem treballant la mobilitat, amb una xarrada sobre mobilitat i l’ús de la bici a la ciutat de valència, el taller de reparació de bicis, i el pròxim dia 12 una bicicletada oberta als estudiants. En abril hi haurà activitats relacionades amb el comerç just”. El coordinador destaca que es van llançant idees i que algunes es materialitzen, i així la Universitat pot anar obrint espais de participació en els tres campus.

El programa de Voluntariat Ambiental/Campus Sostenible, a hores d’ara amb una vintena de voluntaris, té l’objectiu d’implicar la comunitat universitària en la defensa i protecció del medi ambient, la gestió de residus, l’estalvi d’energia, el comerç just i el consum responsable.