La Universitat premia una idea per a reciclar el fem orgànic com a compost per als jardins

Green_Idea_compost_86

JORGE CHENOVART. No és cap novetat que un entorn universitari siga generador d’idees, però resulta curiós que estant asseguts sobre l’herba de qualsevol dels tres campus de la Universitat es puguen tindre idees que revolucionen l’ecologia universitària. Aquest ha sigut el cas de Daniel Ortolá, estudiant d’Enginyeria Industrial i guanyador del Premi Green Idea 2014 en la categoria Gestió de Residus. La seua proposta consisteix en l’aprofitament de recursos orgànics dels contenidors repartits per la Universitat i el fem orgànic de les cafeteries per a crear adob en un compostador per als jardins del centre.

“Estava a l’ETSE, on estudie, i em vaig adonar que l’herba estava poc cuidada i li faltava terra. Aleshores vaig pensar una solució, ja que en aquestes facultats, com en altres, generem molt de fem”, explica Ortolá. A més, el creador de la idea la fa extensible a altres centres. “Una vegada es posara en marxa, tots els campus podrien aplicar aquesta actuació”.

Perquè la seua idea es puga dur a terme, hi ha dues possibilitats. D’una banda, la compra de contenidors diferenciats que permeten un reciclatge sostenible i així s’augmente la implicació de l’estudiantat, professorat i personal de serveis. D’una altra, la creació de contenidors propis fets amb materials sobrants de les facultats, com ara fustes. “Si disposem de palés poden ser molt aprofitables, perquè ens eixiria molt més econòmic”, apunta Ortolá.

En l’informe que va presentar l’estudiant per a obtindre el premi aportava dades de pes per a ser un dels triats. El fem diari que genera una família conté un quaranta per cent de matèria orgànica, que pot ser reciclada i convertida en forma d’humus per a les plantes i els cultius. Per aquest motiu potser la mateixa Universitat de València pot ser la gran beneficiada. Si com afirma Ortolá, “de cada cent quilos de fem orgànic s’obtenen trenta de compost, es contribueix a la reducció de les deixalles que es porten als abocadors, al mateix temps que s’aconsegueix reduir el consum d’adobs químics”.

A Daniel Ortolá li van concedir una beca Erasmus l’any passat i es troba vivint a la ciutat irlandesa de Cork fins l’estiu. Compostar en aquest país és molt més comú que a Espanya, segons afirma. “M’he adonat que a Irlanda es recicla molt més i també a la Universitat de Cork, on cada cinquanta metres hi ha contenidors de reciclatge”. Aquest fet també ocorre a Anglaterra, on segons el futur enginyer (qui mitjançant un curs d’anglés va poder conéixer-la) “reciclaven molt dins del centre i més fàcilment”. I és que en alguns llocs on ha estat Ortolá es pot arribar a multar qui no recicle o ho faça de manera incorrecta.

Reciclar en pisos compartits

Són molts els estudiants que reciclen en els seus pisos compartits, un ambient una mica caòtic. No tots els habitants d’una mateixa vivenda, que tenen com a llocs comuns la cuina, el saló i el bany, mostren el mateix interés per prendre decisions de caràcter verd. Ortolá ha viscut diversos anys compartint pis i admet que ho intenta de manera bàsica. “L’orgànic és necessari separar-lo del plàstic i el paper. Cal més consciència a Espanya. En general, els estudiants som un poc deixats per a aquestes coses”, afirma.

El Premi Green Idea de Gestió de Residus ha sigut tota una sorpresa per a Daniel, perquè, segons ha explicat, posava més esperances en treballs que va presentar per a altres categories. El compromís universitari d’Ortolá el va portar a idear una proposta similar a la guanyadora en la categoria de Mobilitat Sostenible i a proposar la ingesta d’insectes amb grans quantitats de nutrients per a l’ésser humà i l’aprofitament de verdures imperfectes en el seu aspecte però igual de bones a l’hora de menjar en la categoria d’Alimentació Sostenible. La raó d’això va vindre per la combinació de temps lliure i la compensació econòmica del premi.