Monòlegs per a divulgar la ciència

Mariano Collantes és investigador de l’Institut Cavanilles de Biologia i Biodiversitat Evolutiva de la Universitat de València i participa aquest dijous 14 de maig en la final del concurs internacional Famelab, creat per a divulgar la ciència. Foto: Miguel Lorenzo.

REDACCIÓ. Un descobriment fet a l’Institut Cavanilles de la Universitat de València amb el qual es demostra la relació de mimetisme agressiu d’un pugó que s’alimenta de larves de formigues és l’argument de l’investigador d’aquest centre Mariano Collantes en el concurs internacional de monòlegs científics Famelab, creat per a divulgar la ciència. L’expert valencià participa en la final a Espanya, hui dijous 14 de maig, a les 21 hores, a Madrid. L’acte es podrà seguir per streaming a través de la web de Famelab: http://www.famelab.es/es i també en la web de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC): www.fecyt.es.

“La història parteix d’un descobriment que vam fer a l’Institut Cavanilles de Biodiversitat Evolutiva amb el meu company Adrián Salazar i el meu director, David Martínez. Vam trobar un comportament nou en els pugons. Una espècie de pugó, el paracletus, que contràriament al que es coneixia s’alimenta de larves de formigues”, explica Mariano Collantes.

Mariano Collantes ha participat en les diverses fases del concurs Famelab amb un monòleg on s’explica un descobriment de l’Institut Cavanilles, sobre la relació entre un tipus de pugons, el paracletus, i les formigues. Foto: Miguel Lorenzo.

La narració d’aquest fet de Mariano Collantes és que formigues i pugons sempre han tingut una relació amistosa, basada en el benefici mutu, però aquest tipus de pugó “enganya les formigues per a xuclar-los la sang i menjar-se les seues larves, els bebés de les formigues”, com es pot escoltar en paraules de l’investigador en aquest vídeo allotjat en Youtube amb què ha arribat a la final de hui: https://www.youtube.com/watch?v=FFfLfBS-kw4.

Així, el paracletus dóna a llum dos tipus de pugons. Uns que mantenen amb les formigues la relació clàssica de mutualisme, “com granger i vaca”, diu Collantes, de manera que els pugons viuen prop de les formigues, “les quals de tant en tant els munyen, perquè els pugons fabriquen una mel dolça que encanta a les formigues. Alhora, els pugons tenen protecció perquè les formigues són un exèrcit que els protegeix d’un dels seus depredadors, les marietes”.

Però l’altre tipus de pugons del paracletus no són iguals. “N’hi ha una versió sinistra”, explica l’investigador del Cavanilles en el vídeo amb què ha arribat fins la final de Famelab. “Són blancs i aplanats, i les formigues se’ls enduen a la cambra de cria, on estan els bebés, perquè el pugó pot fabricar la mateixa olor de les larves de les formigues. I una vegada allí, envoltat de larves de formigues, es torna carnívor i utilitza l’estilet de xuclar saba a les plantes per a clavar-lo a les larves i beure’n la sang”.

Aquest descobriment, contat així, forma part del concurs Famelab, el qual també té com a objectiu fer la ciència més accessible i donar a conéixer nous talents investigadors i divulgadors. Mariano Collantes explica les seues motivacions per a participar-hi: “Vaig pensar a contar eixe descobriment perquè la gent el coneguera i perquè es veja el treball que fem a la Universitat, i també per a mostrar les coses apassionants que ocorren en la naturalesa”.

A més, l’investigador de l’Institut Cavanilles explica que ell va decidir participar en Famelab perquè sempre li ha agradat la comunicació científica, però també perquè el van convéncer. “El concurs passa a Espanya, i ací un monòleg s’entén com una peça d’humor. En el meu cas, l’humor no és el meu fort”. Aquest és el motiu pel qual no es va presentar abans. Però va ser en conéixer els promotors de la idea, el Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) a través de la Fundació Fecyt, i el British Council, quan li van explicar que, si bé es poden introduir elements d’humor, l’objectiu de Famelab és comunicar ciència d’una manera entretinguda, no necessàriament humorística.

“Aleshores vaig presentar el meu monòleg, que destaca perquè no conté pràcticament acudits, però bé, he aconseguit arribar a la gent, i precisament parlant de pugons, que no són precisament especialment populars”, diu mentre riu Mariano Collantes.

L’investigador Mariano Collantes, de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo.

En la semifinal de Barcelona, celebrada el març passat al Teatre Poliorama, hi havia dotze participants, huit dels quals han passat a la final de Madrid, en la qual s’ha de presentar un monòleg diferent. “No podem avançar-ne el contingut”, diu Mariano Collantes. “Sí que puc dir que no parle de pugons, i que serà un monòleg científic respecte a una investigació que està fent la Universitat de València de biotecnologia i bacteris”, destaca l’investigador.

La final serà conduïda per Goyo Jiménez, a la Sala Galileo Galilei de Madrid, i s’hi donaran cita l’entreteniment, el talent i la ciència.

5.--Jorge-Collantes,-Famelab

Famelab 2015

Famelab és un esdeveniment que va nàixer l’any 2005 a Anglaterra, en el Festival de Cheltenham, i que s’ha estés a diversos països. És des de l’any 2007, amb l’associació British Council, que s’ha tornat global. Enguany hi ha competicions en més de vint-i-cinc països d’Europa, Àsia, Àfrica i també els Estats Units. Més de cinc mil científics han participat en alguna de les seues edicions.

A Espanya, el concurs ha constat de diverses fases, des de novembre passat, i s’ha desenvolupat a universitats i teatres. Podeu consultar més informació en la web de Famelab: http://www.famelab.es/es.