El coneixement científic, art en Expociència aquest dissabte

Captura de pantalla 2015-05-27 a la(s) 23.49.11

Edició d’Expociència de l’any 2014.

MIRTA EGEA GONZÁLEZ. Màgia, monòlegs, endevinalles, jocs interactius, actuacions teatrals… Alguna vegada has relacionat aquests conceptes amb la ciència? Si estàs pensant que això no és possible, en Expociència sí que ho és. Empreses, instituts de recerca, departaments universitaris… Al voltant de mil cinc-centes persones preparen activitats científiques de tot tipus per a xiquets, adolescents i adults en Expociència, aquest dissabte 30 de maig al Parc Científic de la Universitat.

Expociència arriba a la seua setena edició, amb un nombre major d’activitats i més diversió, si això és possible. Un any més, la història es repeteix i la ciència es disfressa de demostracions pràctiques i lúdiques accessibles a tota mena de públic. Un total de setanta activitats ompliran de ciència el Parc Científic: jugar amb llum polaritzada, fabricar el teu propi blandiblú, cuinar a l’Àrtic, fer-se invisible, pujar a un simulador d’Ala Delta B, crear les pròpies molècules…

Com cada any, el Parc proporcionarà una infinitat d’activitats que ofereixen els instituts de recerca, les empreses i l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE). A més, aquesta setena edició d’Expociència compta amb un afegit especial: la participació de diversos centres i departaments del Campus de Burjassot-Paterna.

Però ací no acaben totes les novetats d’enguany. Huit dels monologuistes que van aconseguir passar a la final de Famelab 2015, un concurs de monòlegs científics internacional en la seua edició espanyola, acompanyaran el públic en aquesta aventura científica, oferint i recitant alguns dels monòlegs amb els quals van passar a l’última fase del concurs. Entre ells estarà Manuel González amb Copla a las estrellas, qui es va endur el segon premi Famelab Espanya gràcies a aquest monòleg. I com no, també hi serà, entre altres, el doctorand de l’Institut Cavanilles de la Universitat de València Mariano Collantes, qui també va arribar a la final.

En Expociència es podrà recórrer el Parc Científic de manera lliure i realitzant el trajecte que més agrade al públic. Es podrà presenciar tot tipus de proves científiques, participar en experiments… sense necessitat de pagar. Com també observar aquells experiments que els científics realitzen dins d’un laboratori, d’on després ixen els grans descobriments i avanços científics.

Captura de pantalla 2015-05-27 a la(s) 23.49.27

A València són diverses les activitats que es duen a terme en jornades de portes obertes científiques, però cap tan concorreguda com Expociència. Es tracta d’una oportunitat única que el Parc Científic proporciona, una oportunitat que sols succeeix una vegada a l’any. Cada edició, el Parc ha anat incrementant les seues visites, passant de poc més de dos mil cinc-cents visitants els primers anys fins els més de quatre mil cinc-cents l’any passat, integrants de famílies, professorat, alumnat i fins i tot investigadors.

Moltes de les coses de la vida diària no serien possibles sense els avanços de la ciència, de la tecnologia i de la innovació. Veure ciència i palpar-la amb les mans no és una cosa que es puga fer en qualsevol moment. Amb cadascuna de les activitats s’aprendran els diferents aspectes i formes de la ciència. Finalment, totes elles transportaran el visitant a llocs màgics que abans les persones no podien ni concebre.

L’Any Internacional de la Llum en Expociència

El 20 de desembre del 2013 l’ONU, en la seua 68 Assemblea Anual, va proclamar el 2015 com l’Any Internacional de la Llum i les Tecnologies basades en la Llum. La seua finalitat és comunicar a la societat la importància del paper que juga la llum en el món actual, junt amb les seues tecnologies associades, en àrees tan importants com ara l’educació, l’energia, la salut, la comunicació o el medi ambient, entre altres.

La llum ha tingut una importància fonamental en els descobriments que s’han produït al llarg dels segles xix i xx i en el desenvolupament científic. Per això, el personal d’Expociència ha preparat una sèrie d’activitats relacionades directament amb la llum. Els visitants podran comprovar amb els seus propis ulls la transcendència de la llum en els assajos científics i, a més, podran manejar-la amb les seues pròpies mans i experimentar amb ella.

A més, amb la coincidència de la celebració de l’Any Internacional de la Llum, el Parc Científic va convocar un concurs per a determinar l’eslògan que caracteritzaria Expociència 2015. Aquest concurs es va realitzar a través del Facebook d’Expociència i la guanyadora va ser Isabel Frechina pel seu il·lustratiu eslògan Que la ciència t’il·lumine!

D’aquesta manera, aquelles persones que vulguen realitzar aquest tipus de proves es conscienciaran de com de necessari que és fer un bon ús de la llum, tant a les cases com fora, i no malbaratar energia.