Estudiants de la Clínica Jurídica assessoren en dos casos d’avortament a Amèrica Llatina

Maria Chaqués, titulada de la Universitat de València, i Carmen Martínez, als estudis de Ràdio Universitat, col·laboren en la Clínica Jurídica de la Universitat. Junt amb un grup d'estudiants han elaborat un estudi que volen presentar a Amnistia Internacional per a realitzar la seua aportació en la resolució del conegut cas a Paraguai d’una xiqueta de 10 anys embarassada per violació del seu padrastre.

Maria Chaqués, titulada de la Universitat de València, i Carmen Martínez, als estudis de Ràdio Universitat, col·laboren amb la Clínica Jurídica de la Universitat. Junt amb un grup d’estudiants han elaborat un estudi que volen presentar a Amnistia Internacional per a realitzar la seua aportació en la resolució del conegut cas a Paraguai d’una xiqueta de deu anys embarassada per violació del seu padrastre.

LORENA HERNÁNDEZ. “Estem parlant d’una xiqueta que pesa trenta-quatre quilos i està embarassada de vint-i-tres setmanes. Hi ha riscos evidents per a la seua salut”. Són declaracions de la titulada en Dret Maria Chaqués, qui junt amb un grup d’estudiants i estudiantes que col·laboren amb la Clínica Jurídica de la Universitat han elaborat un estudi que volen presentar a Amnistia Internacional per a fer la seua aportació en la resolució del conegut cas a Paraguai d’una xiqueta de deu anys embarassada per violació del seu padrastre.

A hores d’ara aquest país només eximeix de responsabilitat penal quan la mort del fetus és una conseqüència no buscada d’un tractament mèdic per a protegir la vida de la mare. Per tant, no hi ha cap tipus de despenalització de l’avortament en cap supòsit. Segons ha comentat Maria Chaqués, només n’hi va haver un cas el 2009, per la qual cosa assenyala que és quasi impossible acollir-se a eixa situació.

Tanmateix, l’ONU i Amnistia Internacional han alertat que la vida de la xiqueta està en perill. De fet, alguns membres de Nacions Unides han signat un text en què acusen l’executiu paraguaià de greus violacions dels drets a la vida, a la salut i a la integritat física i mental de la jove. Tot i aquest fet, el govern de Paraguai de moment no ha cedit i l’embaràs de la xiqueta continua el seu procés.

El grup d’estudiants de la Universitat de València reclama en el text que es protegisca la vida de la mare, basant-se en l’experiència espanyola i en la posició adoptada pel Tribunal Constitucional en el nostre país en casos semblants: quan hi ha una col·lisió de drets entre els de la vida de la mare i els del no nascut, s’ha de fer una valoració on es protegisquen les dues parts.

Una conclusió a la qual també van arribar aquests alumnes en un treball similar en què han participat recentment, el de la reforma del Codi Penal a la República Dominicana en matèria d’avortament. Aquest canvi legal té el seu origen en l’anomenat cas Esperancita. Una xiqueta de setze anys es va quedar embarassada i es va saber que patia leucèmia a les set setmanes, de manera que la vida de la jove estava en risc. Aleshores no es permetia l’avortament en aquell país, es va fer una mala pràctica d’aquesta operació i la xiqueta va morir.

El que va passar provocà una gran commoció en la societat de la República Dominicana i es va reaccionar elaborant una llei de tres supòsits: perill de la vida de la mare, casos de violació i inviabilitat fetal. Reforma a la qual han presentat accions d’inconstitucionalitat diversos col·lectius contraris. En aquest cas, el grup d’estudiants de la Universitat ha elaborat un Amicus Curiae, un document d’un tercer sense implicació en el litigi que aporta la seua visió sobre el cas.

L’estudiantat de la institució acadèmica espera que les seues aportacions servisquen per a consolidar la reforma en aquesta matèria a la República Dominicana i que, finalment, a Paraguai es permeta un avortament legal de la xiqueta de deu anys embarassada. En aquest sentit, un possible punt a favor, segons assenyalen, és la pertinença d’aquest país a la Convenció de Drets del Xiquet, una porta oberta a la salvació de la vida de la jove.

El programa Fes Pinya de Ràdio Universitat ha entrevistat dues estudiantes, Maria Chaqués i Carmen Martínez, sobre aquest treball. Es pot escoltar fent clic ací.