La Universitat de València es prepara per a l’acollida de refugiats

Concentració a València en favor dels refugiats de la guerra a Síria. Foto: Miguel Lorenzo

JORGE CHENOVART/REMEI CASTELLÓ. València es prepara per a l’acollida de refugiats i la Universitat, compromesa amb la ciutadania i la societat, tal com es recull en els seus Estatuts, no es manté aliena als preparatius per a rebre milers de persones que fugen de la guerra a Síria. Esteban Morcillo, rector de la institució acadèmica, ja ho va anunciar –a preguntes dels periodistes– durant l’acte oficial d’inauguració del curs acadèmic fa unes setmanes: “La Universitat de València està preparada per a col·laborar amb la campanya de solidaritat amb els refugiats. La institució disposa de serveis de traducció, de menjadors i d’altres instal·lacions que poden posar-se al servei d’aquesta iniciativa”.

Però no és l’única administració educativa que ha pres la iniciativa. La Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) ha emés un comunicat on s’anuncien una sèrie de mesures com ara la col·laboració i l’accés de l’estudiantat i professorat refugiat a les universitats espanyoles, així com accions per a la promoció del voluntariat entre els estudiants.

El drama social en què es troba Europa, amb la possible arribada de més de cent cinquanta mil refugiats els pròxims tres anys, segons ha afirmat el catedràtic de Filosofia del Dret de la Universitat, Javier de Lucas, ha dut a la posada en marxa de grups de treball i de cooperació des de la institució. Els punts de partida establits per la CRUE es basen en la continuïtat d’uns estudis (graus o postgraus) interromputs per l’esclat del conflicte bèl·lic sirià a través de mesures que han de dur-se a terme de manera conjunta entre el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport i les universitats espanyoles, per tal d’homologar estudis i que els graduats puguen exercir professions en el futur. “La tasca de cada universitat és individual, és a dir, una vegada arreplegades les directrius globals que la CRUE ha dictaminat, cada universitat farà el que puga”, apunta el vicerector d’Internacionalització i Cooperació, Guillermo Palao. Palao és, a més, president del Grup de Treball de Cooperació Universitària al Desenvolupament de la CRUE.

Les intencions s’han de completar amb fets. Conéixer com es podran posar en funcionament les bones pràctiques socials a càrrec de la Universitat de València és ara el primer pas. El vicerector ha afirmat que “hem de saber quines són les necessitats dels refugiats, i per aquest motiu estem en contacte amb la Generalitat i l’Estat”, i ha afegit: “Hem d’identificar els estudiants i professors que ja estan ací, perquè quan vinguen els pròxims puguem acollir-los de la millor manera possible”. Respecte als espais de la institució per a l’acolliment, el vicerector ha explicat que tot es troba en fase d’estudi i d’espera fins a obtindre més dades sobre les necessitats que es plantejaran. En aquest sentit, es prendran mesures en les quals també participarà el Vicerectorat d’Economia i Infrastructures de la Universitat.

La Universitat de València està preparada per a col·laborar en la campanya de solidaritat amb els refugiats provinents del conflicte de Síria. Foto: Miguel Lorenzo.

Integració a través de l’idioma

Una altra de les accions que es prendran des de la Universitat serà la integració a través de l’idioma, que serà el castellà per ser la llengua amb la qual funcionaran principalment els refugiats, segons Palao. Així, el disseny d’un pla i d’una comissió per a dur a terme aquestes tasques integrarà també el Servei de Política Lingüística de la institució. Guillermo Palao ha afirmat que a més de les polítiques d’immersió lingüística, “la institució acadèmica ha d’estar completament coordinada amb altres organismes com ara ONGs, on tècnics de la Universitat puguen ajudar a coordinar accions per a treballar en aquest camp”.

Un dels objectius és la canalització de la solidaritat de la comunitat universitària mitjançant el Servei d’Informació i Dinamització d’Estudiants (SeDI), per a promoure la difusió de moviments socials i treballar amb la sensibilització com a principal referent. “Serem un dels punts d’informació i assessorament jurídic dels refugiats que vinguen a la Comunitat Valenciana”, explica Palao. La Universitat està treballant amb l’Ajuntament de València, l’Observatori del Refugi i la Clínica Jurídica de la Facultat de Dret per a establir tasques d’assessorament en termes de regularització de la situació com a refugiats o per a l’obtenció de permisos de treball i d’estada. Altres camps on l’assessorament podrà fer-se en un futur són l’assistència psicològica i la d’accés a serveis socials.

Guillermo Palao, vicerector d’Internacionalització i Cooperació de la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo

Reunió amb el Govern valencià

La Universitat de València formarà part de la reunió que tindrà lloc la setmana vinent amb la Direcció General d’Integració, Cooperació i Inclusió Social del Consell. En aquesta reunió estaran presents els vicerectors responsables de l’àrea de cooperació de les cinc universitats públiques valencianes, amb el fi d’establir les accions que implementaran les universitats. “Som un element valuós que pot oferir molt, treballant a nivell nacional, regional i local”, afirma Palao.

El pròxim mes d’octubre tindrà lloc a Las Palmas de Gran Canària la reunió del Grup de Treball de Cooperació de les Universitats Espanyoles, que presideix Palao. En aquesta reunió es parlarà sobre les mesures que s’estan duent a terme i es posaran en comú les possibles solucions per a millorar la situació dels refugiats que arriben a Espanya. Un reunió que servirà així mateix de recollida de bones pràctiques socials.