L’estudiantat de Medicina es concentra a la Facultat pel bombardeig de l’hospital de Metges Sense Fronteres a Afganistan

Concentració de l’estudiantat de Medicina de la Universitat de València com a protesta pel bombardeig de l’hospital de Metges Sense Fronteres a la ciutat afganesa de Kunduz el passat 3 d’octubre.

JORGE CHENOVART. Fotos: Miguel Lorenzo. L’estudiantat de Medicina de la Universitat de València s’ha concentrat aquest dimecres a les portes de la facultat com a protesta pel bombardeig de l’hospital de Metges Sense Fronteres a la ciutat afganesa de Kunduz el passat 3 d’octubre. Sota l’eslògan Fins la guerra té les seues regles, diverses associacions i col·lectius estudiantils de Medicina de la institució acadèmica han unit les seues forces per a exigir una investigació independent sobre els bombardejos. La presidenta internacional de Metges Sense Fronteres, Joanne Liu, ha afirmat que després de l’activació de la Comissió Internacional Humanitària d’Enquesta establida en els Protocols Addicionals de les Convencions de Ginebra s’han rebut disculpes i condols, però això no és suficient i es necessita conéixer els motius del succés que va causar la mort de vint-i-dues persones i trenta-set ferits.

Al voltant d’un centenar d’estudiants s’han concentrat a l’escala de la Facultat de Medicina, una acció que ha sigut recolzada per professors del Grau en Medicina, com ara el degà de la titulació, Federico Pallardó, qui ha afirmat estar molt agraït als estudiants per la conscienciació sobre el que va passar a Afganistan: “Cal donar a conéixer els fets i saber-ne les causes. Les explicacions són necessàries, la callada per resposta no pot ser i simplement formem part d’un moviment internacional”, explica. Segons Pallardó, l’acció és una mostra més del poder reivindicatiu que té la Facultat de Medicina: “Es fan moltes coses, cal donar el major suport en l’àmbit sociosanitari, com ara fires de salut, activitats d’informació i, per descomptat, de reivindicació”, assenyala.

Mila Font, delegada de Metges Sense Fronteres a la Comunitat Valenciana, qui després de la concentració va oferir una xarrada informativa sobre l’ocorregut i les demandes que s’estan fent en l’actualitat.

Xarrada de Mila Font

Des de Metges Sense Fronteres ha estat present en l’acció Mila Font, delegada de l’organització a la Comunitat Valenciana, qui després de la concentració ha oferit una xarrada informativa sobre l’ocorregut i les demandes que s’estan realitzant a hores d’ara. “La nostra organització està molt contenta pel suport dels estudiants. Aquest treball sorgeix després de la tasca amb totes les associacions d’estudiants i la nostra petició d’una resolució de les causes el més prompte possible, volem donar les gràcies pel suport dels ací presents”, va assenyalar.

La paraula més repetida durant l’acte va ser “investigació”, que va quedar plasmada a través d’uns folis que sostenien alguns dels estudiants de Medicina. Es tractava que l’acte, nascut de la impotència, no caiguera en l’oblit. “No podem fer cartes obertes perquè s’estan tenint polítiques de no donar declaracions i ens hem sumat a la causa per a donar suport”, explica l’estudianta de Medicina Ángela Vidal, pertanyent a l’AdR de la Facultat de Medicina.

La visibilitat i la necessitat del manteniment de la notícia com a principal en els informatius dels mitjans de comunicació ha sigut una de les grans esperances dels futurs metges i metgesses congregats, encara que afirmen que pot resultar complicat: “Moltes altres desgràcies han caigut en l’oblit i és important, almenys des de la Universitat, que es continue recolzant aquest tipus d’iniciatives. Nosaltres hem d’estar ací”, afirma l’estudianta María Miret.

Concentració a Medicina.

Estudiants compromesos

El compromís de l’estudiant continua patent mitjançant la insistència en polítiques que acosten encara més la comunitat universitària, especialment als dels cursos més baixos. Així, l’estudiant de sisé de Medicina Víctor García ha afirmat que “sincerament pense que és important que hi haja més afluència. Però que estiguen els degans i els professors et dóna una altra visió de l’assumpte, és a dir, molta més rellevància. Imagine que ningú no pot quedar-se de pedra davant d’aquest succés”.

Intervenció de Mila Font.

Des de Metges Sense Fronteres s’ha confirmat que els bombardejos han deixat inútils les instal·lacions de l’hospital a Kunduz, la qual cosa ha provocat que milers de persones s’hagen quedat sense accessos a serveis d’emergència i de cirurgia a la ciutat afganesa.