Dos estudiants de la Universitat, de viatge solidari a les Illes Canàries

Una de les excursions de Ruta Siete, per l’illa de Tenerife.

REDACCIÓ.  Fotos: Ruta Siete; Pablo Borredá, Luis Lorente. “Me’n vaig assabentar a través de les xarxes socials. Sincerament, va ser una experiència increïble, en només trenta-cinc dies que dura el viatge ixes d’allí amb les piles carregades d’energia. Férem activitats d’ajuda social de tot tipus, però més enllà del voluntariat el que realment m’ha donat aquest viatge ha sigut l’oportunitat de conéixer cinquanta-quatre persones (quaranta-quatre ruters, deu de coordinació) de tots els racons d’Espanya, amb una il·lusió i una iniciativa pròpia increïbles”. És el testimoni de Pablo Borredá, estudiant d’Economia de la Universitat de València que ha participat en la Ruta Siete, un projecte d’innovació social que té l’objectiu de connectar el talent jove amb les necessitats de l’entorn, desenvolupat durant l’estiu a les Illes Canàries.

Luis Lorente, estudiant de Biologia de la Universitat, durant la Ruta Siete.

Com ell, Luis Lorente, estudiant de Biologia de la Universitat, descriu l’experiència com a molt enriquidora. “Les caminades amb la cadira especial per a discapacitats han sigut una gran experiència. Recorde una amb un xic d’uns quaranta anys que en la vida havia pogut anar al Savinar del Hierro, i que ho va poder fer gràcies a nosaltres”, conta emocionat. També “hem fet col·laboracions socials amb els municipis on ens hem allotjat en forma d’activitats amb la gent del poble i per al poble: netejar platges, barrancs, caminades amb gent discapacitada físicament, netejar jardins, anàrem a residències d’ancians i féiem música, entre altres”.

Com el seu company Pablo, també es va assabentar del projecte per internet. “Ja ho coneixia, i a través d’un amic que ho compartia en Facebook enguany em vaig llançar i vaig omplir els qüestionaris. Em veia amb el perfil aventurer”, destaca Luis Lorente, estudiant de Biologia.

El projecte, que va celebrar el seu acte de clausura a mitjan octubre, ha permés que quaranta-cinc universitaris de tota Espanya, seleccionats entre mil cinc-cents, participaren en un Viatge Transformador per Canàries durant trenta-cinc dies. Pablo afirma que el  projecte va superar les seues expectatives i considera que és una experiència que tots els joves haurien de viure, ja que permet posar en pràctica competències amb les quals millorar tant a nivell personal com a professional. “Realment, crec que una de les bases del projecte és eixa, connectar un tipus de gent que té ganes d’ajudar i de millorar perquè s’adonen que no estan sols (s’han creat diverses associacions d’empremta positiva amb ruters de diverses edicions)”, destaca l’estudiant d’Economia, que qualifica el projecte com a “molt enriquidor”.

Pablo Borredà, estudiant d’Economia de la Universitat, en la Ruta Siete.

Durant les cinc setmanes que van anar del 26 de juliol al 29 d’agost, els universitaris van recórrer diversos punts de l’arxipèlag en un viatge que els va permetre no sols conéixer Canàries i col·laborar per a resoldre algunes problemàtiques locals, sinó també posar-se a prova a si mateixos, ja que són els  protagonistes i responsables del viatge, gestionen activitats, projectes i tasques col·laboratives.

Innovació social

Ruta Siete ULPGC es planteja com un programa d’innovació social en què els joves adquireixen competències tant professionals com personals, com ara: treball en equip, resolució de conflictes, adaptabilitat, proactivitat, habilitats comunicatives, etc. El fet de conviure amb persones que tenen qualitats, personalitats i destreses diferents és una de les característiques que més va cridar la seua atenció. “Això et permet aprendre coses que mai no haguera pogut imaginar”, afirma Pablo.

Veient el trenc d’alba a l’illa de Lanzarote.

Durant trenta-cinc dies Ruta Siete ULPGC es converteix en un gran laboratori formatiu i creatiu itinerant, ja que a més de la realització d’accions de cooperació es fan activitats de debat, tertúlies, xarrades i es reben visites de persones que aporten els seus coneixements i experiències. Així, els universitaris participaren en diversos tallers creatius, com ara de fotografia, vídeo, literatura de viatges, arts plàstiques i música.

Excursió per un dels boscos tropicals de les Illes Canàries.

Dies de convivència

Més enllà de les activitats, el projecte afavoreix el desenvolupament personal i l’aprenentatge experiencial. Els participants assumeixen el repte de viure durant més d’un mes amb el bàsic i posar el seu valor al servei de la comunitat. Tots els reptes s’assumeixen en grup i són ells mateixos els qui han de resoldre’ls. El programa està organitzat per la Universitat de Las Palmas de Gran Canària i la Fundació Universitària de Las Palmas. Es tracta d’una iniciativa finançada de manera responsable que compta amb el BBVA i Naviera Armas com a patrocinadors principals, Global i la Radiotelevisió Canària com a patrocinadors oficials i amb el soci col·laborador Toyota Canàries. També col·laboren en la iniciativa diverses empreses, col·lectius i entitats.

Han sigut quaranta-cinc els i les participants en la Ruta Siete, dos dels quals de la Universitat de València.