Quaranta jutges europeus es reuneixen a la Facultat de Dret per a formar-se en defensa de la competència

La Facultat de Dret ha acollit una trobada de jutges amb l’objectiu de formar-se en matèria de defensa de la competència, dins del projecte Training of National Judges in EU.

JORGE CHENOVART. Al voltant de quaranta jutges de tot Europa es van reunir els passats 22, 23 i 24 d’octubre a la Facultat de Dret amb l’objectiu de formar-se en matèria de defensa de la competència. Aquesta cimera ha sigut possible gràcies al projecte Training of National Judges in EU, l’únic programa espanyol triat en el desenvolupament d’aquest camp. La preparació, segons apunta el director del projecte i professor de la institució acadèmica, Juan Ignacio Ruiz, té com a finalitat que jutges dedicats al dret mercantil s’instruïsquen en la presa de decisions en les sentències d’indemnització de danys i perjuís i de compensació que hagen patit els consumidors i els empresaris com a conseqüència dels abusos de posició de domini i dels càrtels empresarials que han generat un sobrepreu per als consumidors.

Juan Ignacio Ruiz, director del projecte Training of National Judges in EU a la Universitat i professor de la institució acadèmica, durant les jornades.

Un dels exemples més recents i que ha sigut tractat en el congrés és el càrtel de concessionaris i la xarxa de fabricació i distribució de cotxes que va bloquejar entre 2006 i 2013 els descomptes i beneficis dels consumidors a l’hora d’adquirir un automòbil.

Les sancions que executen les comissions europees i nacionals a aquests càrtels són “molt baixes”, segons Ruiz, i repercuteixen en l’erari públic, ja que aquests conjunts d’empreses continuen obtenint beneficis en pagar multes que poden considerar-se com a mínimes. “La conseqüència és que no es desincentiva suficientment la realització de càrtels i l’abús de posició de domini”, explica el professor de la Universitat. Per tant, la creació d’un sistema d’indemnització eficient és el que asseguraria una desincentivació del domini.

Per a conéixer bé els trajectes que han de seguir els encarregats de l’aplicació de lleis, és a dir, els jutges, i que la societat obtinga els beneficis necessaris arran de les denúncies i les multes, es compta amb aquest procés de formació que s’ha desenvolupat al Saló de Graus de Dret. “Abans aquests magistrats no s’ocupaven exclusivament d’açò, tot el pes queia sobre l’àmbit públic, en autoritats de competència i en els jutges del contenciós-administratiu”, assenyala Ruiz. En l’actualitat, mitjançant una directiva del 2014 de la Unió Europea, es tracta que hi haja “una harmonització”, segons apunta.

Carmen Esteban, una de les professores que ha representat la Universitat de València en el congrés.

Rànquing d’universitats

La Universitat de València, com ha destacat el director del projecte, té un grup molt potent en la matèria i la realització d’aquest curs de tres dies de durada reconeix la institució a nivell europeu en el marc del dret de la competència. Aquest tipus de projectes puntuen de manera positiva en el rànquing d’universitats i facultats i situen la Universitat de València, d’àmbit públic, en plena competència amb empreses capdavanteres del sector privat.

Una de les professores que ha representat la institució en el congrés ha sigut Carmen Esteban, qui ha afirmat que la formació dels jutges en defensa de la competència és un àmbit que encara està molt pendent i hi ha una falta de pràctica que repercuteix en un treball més eficaç en aquest tipus de coneixements. Un dels motius de l’organització del congrés ha sigut l’actualitat dels continguts del programa. Segons Esteban, “és un camp en constant evolució, molt lligat a la realitat econòmica. Hi ha debats i discussions on cada vegada més els jutges volen estar a l’última. Hi ha molta novetat i té molta rapidesa, i aquestes iniciatives de la Universitat ens serveixen de molt”, afirma.

Un moment de la cimera en la qual han participat al voltant de quaranta jutges de tot Europa amb l’objectiu de formar-se en matèria de defensa de la competència.

Realitat canviant

La realitat canviant de la defensa de la competència també es troba directament lligada a la docència. L’estudiantat de Dret es troba en classe amb casos actuals que serveixen de formació per a comprendre la realitat jurídica que els envolta. A més, amb aquest tipus de congressos, segons Esteban, “cal intentar mantindre al dia els estudiants, òbviament no amb el detall amb el qual parlem els magistrats, però tant en el Grau de Dret com en els màsters que impartisc serveix per a tindre contacte amb la realitat. Molts d’aquests casos els veiem en els periòdics i és més fàcil traslladar-los”.