La inserció laboral durant els anys de carrera i l’emprenedoria, punts forts de la desena edició del Fòrum d’Ocupació

Una imatge dels asistents al Fòrum.

Una imatge dels assistents al Fòrum.

JORGE CHENOVART. Fotos: Miguel Lorenzo. Tres dies dedicats a la inserció laboral. Aquesta és la proposta del X Fòrum d’Ocupació organitzat per l’Observatori d’Inserció Laboral (OPAL) que ha tingut lloc en els tres campus de la Universitat de València. Com cada any, l’objectiu era donar a conéixer les possibilitats d’ocupació de totes les àrees que engloba el programa acadèmic de la institució acadèmica, encara que depenent del campus s’ha decidit implementar accions diferents.

Al Campus dels Tarongers, dimarts 24 de novembre, la Facultat de Dret va acollir en el seu vestíbul diversos llocs d’informació de cadascuna de les empreses que han decidit apostar per la informació per als estudiants i graduats. La posada en marxa del fòrum al Campus de Blasco Ibáñez ha sigut la més innovadora, amb la celebració durant tot el dimecres dia 25 de xarrades informatives sobre empreses del sector de les humanitats i de l’àrea de la salut en Infermeria i Podologia i Geografia i Història. L’activitat anual es va completar al Campus de Burjassot-Paterna a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) i a la Facultat de Farmàcia. “El contacte directe dels estudiants amb les empreses cara a cara és molt important, tot això sumat a les opcions que ofereix la borsa de treball amb més de mil cinc-centes empreses registrades”, afirma el director de l’OPAL, Vicente González.

Alguns estands atrauen molts estudiants, a altres els costa més arreplegar-ne,generalment pel desconeixement de la marca per part d’aquests. L’expositor el nom del qual sona en els mitjans de comunicació és el que més gent té, però això no significa que siga el que donarà ocupació a un graduat. Per aquesta raó, a la Facultat de Dret, l’ocupació pública és l’estand que més estudiants rep per moments, les oposicions sobre les quals informa el mostrador de l’Agència Tributària són les que més els interessen. Nacho Sánchez i Sandra Marto estudien Relacions Laborals i Recursos Humans i tots dos coincideixen en una cosa: “El futur està complicat, encara que estiguem en segon de carrera, i per això les oposicions són sempre una opció. Però veiem que hi ha moltes àrees on el futur laboral és difícil”, expliquen.

_ML03677

El present estudiantil dels aspirants a graduat està directament lligat amb les perspectives de futur que ja comencen a albirar-se. Segons les xifres de l’Observatori, hi ha més de tretze mil estudiants, graduats i llicenciats que busquen treball, dels quals destaca el camp de l’enginyeria. “Hem considerat necessari donar a conéixer les enginyeries perquè n’hi ha molta demanda, però resulta curiós que molts dels nostres estudiants ho desconeixen, encara que en la nostra universitat es cursen aquests estudis. Hem omplit la capacitat de les empreses que han demanat enginyers”, afirma González.

Tanmateix, els estudiants de primer i segon curs són cauts pel que fa al futur. Belén Molina estudia Dret i és graduada en ADE, i per a ella sempre ve bé tindre informació d’empreses: “Coneixia alguna cosa pareguda a la Universitat Politècnica, on vaig estudiar, però açò em sembla millor perquè és necessari més informació durant la carrera i, sobretot, la possibilitat de deixar el currículum una vegada estàs estudiant”. Sobre les perspectives laborals, González afirma que “hem notat que s’està reactivant el mercat de treball, hi ha més contractes i la cosa va a millor. Des del 2013 es busquen graduats, hi ha més ofertes en àrees tecnològiques, també en l’ensenyament d’idiomes, camps comercials i de distribució”.

_ML03757

Estand de l’Observatori d’Inserció Laboral (OPAL).

A més de les enginyeries, s’ha volgut potenciar en la present edició el foment de l’emprenedoria laboral, especialment en el camp de les humanitats. “El perfil és molt divers, tenim estudiants de primer curs que es mostren interessats, com també d’últim curs amb les idees més clares. És important remarcar que molts estudiants volen emprendre la seua carrera com a autònoms”, explica el director de l’OPAL.

Els idiomes es plantegen com un punt d’inflexió per a començar una etapa laboral o per a rellançar-la. Segons Vicente González, es busquen cada vegada més perfils amb diverses llengües per a treballar a l’estranger en àrees laborals relacionades amb les consultories. Els estudiants que van cursar o han cursat un any d’estada fora d’Espanya a través de beques Erasmus tenen perfils potencials per a treballar en altres idiomes, ja que actualment es demana, en alguns casos, un nivell B2.