Començar a estudiar… als huitanta-cinc anys!

_ML07303

Integrants de la catorzena promoció d’estudiants de La Nau Gran.

JORGE CHENOVART. Fotos: Miguel Lorenzo. Prop de tres-centes persones van viure divendres passat un moment emocionant per a un col·lectiu universitari que transmetia il·lusió i ganes de continuar aprenent. Es tracta de la catorzena promoció d’estudiants de La Nau Gran que va arreplegar al Paranimf de la Nau els seus diplomes que certifiquen que han estudiat durant tres o cinc anys els diversos itineraris que la Universitat de València ofereix. Després de l’hora i mitja aproximada que va durar l’acte, el qual va estar presidit pel vicerector de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, Ramón López, va arribar el moment més divertit de la jornada, la fotografia que tots volien fer-se i ajuntava tot l’estudiantat major de 55 anys que ha compartit vivències amb els més joves de la institució acadèmica.

Un grup d’estudiants de l’itinerari de Psicologia debat sobre el millor i el pitjor d’aquests anys, encara que de l’última cosa poc n’hi ha. “He acabat tercer i acabe de començar Humanitats, perquè crec que el saber és el més important de la vida. Jo tinc huitanta-cinc anys i durant la meua etapa de joventut se’ns va vetar als qui no teníem recursos, així que he decidit continuar estudiant ara”, afirma Rosa Aranda. Al seu voltant es troba el grup de companyes durant els tres anys: Josefa Alcayde, Manuela Nadal, Juana Ibáñez, Carmen Menades, Gloria Moreno, Felicidad Bravo i Julia Moya. Totes elles afirmen que l’experiència ha sigut molt positiva, encara que per a algunes no va ser la primera opció, però conclouen que ser més majors no està renyit amb el fet d’emprendre noves activitats acadèmiques i culturals.

_ML06797

Els alumnes de La Nau Gran han estudiat itineraris com ara Ciències Socials i Econòmiques, Humanitats i Història de l’Art, Ciència i Tecnologia o Llengua, Literatura i Comunicació, entre altres, i han compartit classes amb els estudiants de Grau a través de les assignatures optatives. Aquest fet ha sigut molt destacat pels nous diplomats, com ara Luis Urrutia, qui, acompanyat per la seua dona i després d’afirmar rotundament que les dones són també majoria en La Nau Gran, explica en primer lloc el tracte dels més joves. “El contacte amb gent de díhuit a vint-i-dos anys ha sigut fantàstic. Hem compartit anotacions, també hem arribat tard a classe, però sempre amb bon humor durant els meus tres anys de Psicologia i cinc d’Art”, conta, i afegeix: “Aparquem la manera de pensar i la ideologia, i ens dediquem a gaudir de les classes”. Unes classes que també li han servit per a continuar ajudant els seus néts en algunes àrees com ara les matemàtiques i la física, ja que ell ja havia estudiat a la Universitat de València. “L’edifici del Rectorat va ser la meua casa durant els meus anys d’estudiant”, rememora.

Una cosa semblant li passa a Consuelo Ortiz, estudianta d’Història de l’Art que va decidir estudiar després de jubilar-se. El seu cas, com el de molts altres, recorda les dificultats econòmiques familiars que impedien que els joves anaren a la universitat. “No vaig anar a la universitat perquè no tenia possibles, però quan em vaig jubilar em vaig dir: aniré a la universitat, em posaré sabatilles, uns pantalons vaquers i em fumaré una cigarreta a l’escala de la Facultat de Geografia i Història”, explica davant el riure de les seues quatre amigues que l’han acompanyada. L’estudianta coincideix amb Luis Urrutia en dir que el més interessant ha sigut compartir vivències amb els estudiants, encara que el seu cas és diferent perquè en tindre un fill treballant a Alemanya va decidir parlar molt més amb els estudiants Erasmus procedents del país germànic i de Noruega.

També hi ha hagut temps per a indicar millores en La Nau Gran. La majoria han coincidit que els agradaria que s’obriren més places, ja que alguns es van quedar sense poder entrar als estudis que els venien de gust en un primer moment. També han valorat la professionalitat dels docents, als quals, segons l’estudiant de Filosofia i Humanitats Pepe Medina, se’ls ha de reconéixer l’esforç amb l’estudiantat de La Nau Gran: “Una de les qüestions que hem parlat molt durant aquests anys és que han de comptar molt les hores d’ensenyament en La Nau Gran, no sols a nivell econòmic”, explica de manera compromesa amb el professorat.

La directora del Servei d’Extensió Universitària, Amparo Pérez, present durant l’acte de lliurament dels diplomes, va remarcar que per als 251 estudiants que han conclòs els seus estudis era l’acte més important i representa un reconeixement a una dura tasca com és la d’emprendre uns estudis en una edat avançada, cosa que “és un motiu de festa per a la Universitat i per al Servei d’Extensió Universitària i d’agraïment a tots ells”, va concloure.

El vicerector Ramón López i la directora del Servei d’Extensió Universitària Amparo Pérez estaven acompanyats durant el lliurament dels diplomes per l’exrector de la Universitat de València Francisco Tomás, qui actuava com a padrí de l’acte; el director general de l’Institut Valencià d’Acció Social, Ángel Bonafé; i la cinquena tinent d’alcalde de l’Ajuntament de València, Sandra Gómez.

Galeria d’imatges de la promoció. Fotos: Miguel Lorenzo