L’estudiant Arcadi García representarà la Universitat en el Festival de Monòlegs Científics Famelab

Arcadi García.

JORGE CHENOVART. Fotos: Miguel Lorenzo. La ciència i l’humor tornen a anar de la mà gràcies a una nova edició de Famelab, el festival on es divulga la ciència donant a conéixer nous talents a través de monòlegs humorístics. La Universitat de València també s’apunta a l’aportació de científics humoristes amb la presència d’Arcadi García i Rius, estudiant de Física que ha arribat a la semifinal del concurs. “Estic contentíssim, pot semblar un tòpic, però no m’ho esperava perquè és molt important en matèria de divulgació científica, ja que participen professors i investigadors”, afirma l’estudiant. L’actual ronda eliminatòria té com a objectiu valorar les actuacions tot puntuant el carisma, el contingut i la claredat del monòleg dels participants, amb edats compreses entre els 20 i els 44 anys.

L’expectació no sobrepassa al monologuista de la Universitat, que es mostra caut ja que no vol donar moltes dades sobre la seua representació. Advoca per mantindre el misteri, encara que sí que ha afirmat que tractarà sobre el concepte de simetria, les seues possibilitats i, segons les seues paraules, “que bonica que és. García i Rius s’autodenomina com un ‘Fan Boy de la simetria’ i encara que es mostre bromista amb la possibilitat d’enlluernar al públic, el seu objectiu és que el públic s’interesse per la ciència, una cosa que porta practicant des que va entrar a la Universitat de València. “No pots imaginar-te la passió amb la qual parle de ciència. Puc estar perfectament de festa a les tres del matí, parlant amb desconeguts de física”, explica. Per molt fora de lloc que puga semblar aquest tema en una nit de rialles, la gent, segons afirma l’estudiant, es mostra atenta i mira amb ulls d’incredulitat. Coses de la nit i de la ciència.

Arcadi García 2

Per a Arcadi García i Rius, la divulgació és una cosa vocacional. “Sempre m’ha agradat, especialment veure i sentir gent que explica ciència, per això participe en Famelab, vaig veure que estava molt bé el concurs i vaig decidir presentar-me”, explica. No obstant, les seues perspectives anaven disminuint quan preparava el monòleg. “Fins a sis hores vaig estar assajant el vídeo que vaig enviar i, clar, al final se’m feia pesat i avorrit, vaig arribar a pensar que no tenia gràcia, per això la satisfacció és major”, conclou. Amb un expressiu: “Mare de Déu Senyor” es reafirma en la dificultat d’entrar en el concurs ja que, segons les seues paraules, s’ha de tindre un amor especial per la ciència per a tractar-la des d’aquest punt de vista i aconseguir que la gent es riga.
El treball i la constància de monologuista i científic queden demostrats amb la preparació davant el repte de Famelab. S’ha revisat tots els monòlegs d’anys anteriors per a comprendre millor del que tracta aquest concurs, perquè “si no tens una referència pots estar trenta minuts sense parar de parlar i sense saber explicar el tema amb gràcia”, apunta. Per a ell, la seua estratègia és clara, escriure i, a poc a poc, avançar.
El màxim exponent actual de la fusió entre humor i ciència es troba en la sèrie de televisió The Big Bang Theory, amb milions d’espectadors cada setmana. Els protagonistes de la sèrie comparteixen amb l’alumne de la Universitat l’estudi de física, i per a ell és un autèntic referent, especialment en les primeres temporades. “Quan vaig començar la carrera, vaig veure que progressava per la quantitat de referències que entenia de la sèrie”, explica. Tanta és la passió per la ciència en les seues diferents formes que, durant la sessió de fotos, García i Rius va demanar quedar-se amb el joguet de bambolles de sabó que se li va prestar, ja que, segons afirma, sempre li ha agradat. Una manera de comprendre la ciència diferent i plena de vida.

Encara que no es considera un veterà, García i Rius ja ha trencat micròfon davant del públic universitari. Va ser durant la passada edició d’Experimenta, la Fira de Demostracions i Experiments de Física i Tecnologia de la Universitat de València. Les seues expectatives són simples, les que els més propers li han fet arribar. “La gent em diu que els qui no saben van aprendre molt sobre simetria, i a això és al que m’agarre”, argumenta.
Són setze els científics classificats per a les semifinals, dividides en dos grups de huit participants cadascun. Les fases tindran lloc al Teatre Poliorama de Barcelona el pròxim 18 de març i a les Naus Espai d’Innovació i Creació de València, l’1 d’abril. Els huit classificats d’ací competiran en la final de Madrid, d’on eixirà el guanyador que representarà Espanya en la final internacional del Cheltenham Science Festival al Regne Unit, el mes de juny.