El Museu Geològic de la Universitat: vint anys de vida, cinc segles d’història

Anna García Forner, directora del Museu de Geologia.

BERTA RODRIGO MATEU. Fotos: Miguel Lorenzo. El Museu Geològic de la Universitat de València està d’aniversari. Enguany ha complit vint anys al servei dels alumnes i investigadors universitaris. Tanmateix, com explica Anna García Forner, conservadora científica des de fa més de vint-i-tres anys del museu, el seu origen es remunta al segle xv i va de la mà del naixement de la mateixa Universitat, al carrer de la Nau. Un museu que al llarg dels seus cinc segles d’història ha anat esquivant els infortunis de la història i de les casualitats.

En el seu origen medieval el museu començà a generar les primeres col·leccions d’història natural, destinades tant a la docència com a la investigació dels primers universitaris valencians. Al llarg dels segles el museu va guanyar pes amb la incorporació de noves col·leccions. Una consolidació que tingué el seu moment clau el segle xix, afavorida pel context europeu on començaren a prosperar altres museus d’aquesta índole a Madrid, Oxford o Londres. Fou aleshores quan els estudiosos de la història natural valenciana decidiren organitzar i crear el museu com a centre de referència. Per aquells dies el museu comptava amb destacades col·leccions com la que formaven les restes dels primers dinosaures trobats a la península, segons destaca la seua conservadora.

La imparable trajectòria del museu es truncà, però, el 12 de maig del 1932 quan un incendi d’origen desconegut el deixà reduït a cendres. Del sinistre sols escapà, casualment, la peça reina del museu: un meteorit de trenta-tres quilos datat fa més de 4.600 milions d’anys. L’incendi va impedir conéixer més sobre el seu origen, tot i que, segons assenyala García Forner, “suposem que procedeix del cinturó d’asteroides d’entre els planetes Mart i Júpiter”.

museu-geologia-6

Després d’aquest infortuni i de manera immediata s’intentà la seua reconstrucció amb donacions internacionals, però l’esclat el 1936 de la guerra civil ho va fer impossible. Precisament ara aquesta conservadora està fent una investigació sobre aquelles col·leccions donades després de l’incendi i, en aquest sentit, apunta que s’han registrat donacions de museus de Ginebra, Londres i Madrid.

Una segona fita en la història del museu fou el seu trasllat del carrer de la Nau al Departament de Geologia, al Campus de Burjassot-Paterna. Era l’any 1975 i la majoria de col·leccions del museu estaven compostes per peces de la geografia valenciana. Pocs anys després les col·leccions van adquirir tal importància que, el 1996, començà la seua organització. Un treball ardu, merescudament reconegut el 1996 quan la Conselleria de Cultura el distingí com a museu.

En l’actualitat el Museu de Geologia de la Universitat compta amb uns trenta mil registres ordenats en quatre col·leccions: la de paleontologia –la més nombrosa–, la de mineralogia, la d’instruments científics i la de documents històrics.

El museu és –tal i com era fins l’incendi del 1932– un centre de referència universitari, accessible a la comunitat investigadora internacional a través d’una elaborada base de dades. “És un museu amb un gran potencial, tot i que no comptem amb unes instal·lacions espectaculars i atractives”, ha explicat García Forner qui, al mateix temps, es felicita perquè ha aconseguit ser també un centre de visites escolars durant tot l’any.

El pressupost amb què compta és mínim, tot i que s’ha vist beneficiat d’ajudes autonòmiques que han permés l’adquisició d’equipament. La bona nova, explica Garcia Forner, “és que la Universitat de València crearà la Xarxa de Museus de la Comunitat Valenciana i el Museu Geològic es convertirà en l’eix vertebrador d’aquesta iniciativa”.

El museu està preparant els actes per a commemorar aquest aniversari i ho farà el proper 18 de maig, Dia Internacional del Museu, amb una jornada de portes obertes i una sèrie d’activitats educatives, culturals i de divulgació obertes a tot el públic.

Galeria de fotos.