Cinquanta anys de matemàtiques a la Universitat de València

Matematiques-05

Façana de la Facultat de Matemàtiques.

JORGE CHENOVART. No es tracta d’una de les facultats més grans de la Universitat de València, fins i tot es pot dir que és de les que té una grandària menor. Tot i això, la Facultat de Matemàtiques, instal·lada al Campus de Burjassot-Paterna, celebra un aniversari redó, el mig segle. Per a commemorar aquesta data, s’han ideat una sèrie d’activitats per al pròxim curs que tenen com a inici la celebració dels cinquanta anys, dijous 28 d’abril a les 18 hores, al Saló de Graus del centre. “Si existim és perquè hi ha una necessitat en la societat que hi haja matemàtics, que hi haja joves que vulguen estudiar aquesta carrera i, de fet, la demanda és molt superior a l’oferta”, explica el degà de la facultat, Joan Monterde.

La realitat de la carrera de Matemàtiques és la següent: hi ha atur zero. Aquesta afirmació va ser feta fa uns mesos per l’actual vicerector de Postgrau, Rafael Crespo, a Ràdio Universitat. En aquest sentit, Monterde i Francisco Montes, professor de la Universitat de València i principal organitzador del mig segle d’aquests estudis, pensen exactament igual. “Això ha passat sempre. És cert que no és una carrera molt massificada, molt vocacional, però allò realment important és que és molt versàtil. El món de les matemàtiques està prou consolidat i en aquest moment és fonamental per a les agències d’assegurances, la informàtica, l’anàlisi d’imatge o el tractament de dades”, explica Montes. Una matèria sempre acompanyada per la frase: “Les matemàtiques estan en tot el que ens envolta”, que tots dos professors corroboren.

Joan Monterde, degà de la Facultat de Matemàq tiques.

Joan Monterde, degà de la Facultat de Matemàtiques.

Els actes commemoratius encara estan per determinar, però, segons Montes, s’intentarà promocionar la carrera i homenatjar-la a través d’exposicions perquè la ciutadania puga entendre la rellevància d’aquests estudis, aprofitar experts en matèries en primera instància aliens a aquest camp però amb una relació directa, com ara l’arquitectura o la filosofia, perquè oferisquen conferències, i finalment una mostra reduïda sobre la mateixa història de la Facultat de Matemàtiques a la Universitat de València. “Seria molt bonic donar a conéixer com es treballava en els inicis amb màquines d’escriure, posteriorment amb l’ús d’ordinadors poc potents i com es treballa en l’actualitat, coneixent així la recerca de tesis doctorals i la seua evolució”, afirma Montes.

A propòsit dels profunds canvis que les matemàtiques, com qualsevol àrea, han patit, especialment per la implantació en qualsevol nivell de la informàtica com a ferramenta de treball, Monterde fa balanç i afirma que “quan pense en aquests cinquanta anys el primer que em ve al cap és l’evolució quant a les eines informàtiques i la seua aplicació en la ciència, la qual cosa implica un reciclatge continu”.

Paco Montes. Foto: Miguel Lorenzo.

Francisco Montes. Foto: Miguel Lorenzo

Finalment es plantegen, segons el principal organitzador, diversos fronts oberts entre els quals destaca la il·lusió de contactar amb tot l’estudiantat que haja passat per la Facultat de Matemàtiques per tal de reunir-se i compartir experiències, i la creació d’un logotip on l’estudiantat actual puga participar. Segons Monterde, és necessari fer una crida als actuals estudiants, ja que “tenen un paper central perquè al llarg d’aquests cinquanta anys hi ha hagut una gran demanda de matemàtics per part de la societat”.

També els canvis en el desenvolupament investigador universitari han anat de la mà de les transformacions, aplicacions i derogacions de plans d’estudi en l’educació secundària, el pas previ a l’entrada universitària. Monterde afirma que la instrumentalització és una de les claus que diferencien els estudis de l’actual batxillerat i els universitaris en el camp de les matemàtiques. “El primer que es troben ací és que poden deduir i raonar més que aquesta instrumentalització, que és el que actualment es promou, i això és un gran salt per a ells, però el poden superar perfectament”, explica el degà. Des de la Universitat de València, a més, es realitzen accions com ara l’estimulació del talent matemàtic a través de jornades i campaments i les Olimpíades Matemàtiques.

Queden uns mesos per a l’arribada del nou curs i el temps corre a favor per a congregar matemàtics que hagen passat o no per la Universitat de València i, en definitiva, implicar tota la comunitat universitària. L’objectiu és clar, donar a conéixer aquest camp a la ciutadania.