L’assassinat de Valentín González: el crim oblidat

De dreta a esquerra: Antonio Pérez Collado, representant de la CGT; José Asensio, director del documental i Paqui González, germana de Valentín González.

De dreta a esquerra: Antonio Pérez Collado, representant de la CGT; José Asensio, director del documental; i Paqui González, germana de Valentín.

BERTA RODRIGO MATEU. Fotos: Miguel Lorenzo. Amics, familiars i altres que mai no el van conéixer però ho feren aquell dia es van reunir dijous passat al Saló d’Actes de la Facultat de Psicologia per a veure el documental que conta l’assassinat de Valentín González, un jove de vint anys mort per la policia el 1979 en el transcurs d’una vaga al Mercat d’Abastos de València.

La secció sindical de la CGT presentà el documental Valentín. La otra transición, un document fortament crític amb el procés que es va obrir després de la mort de Franco i que, a València ciutat, comptà amb un episodi encara hui en dia desconegut per molts: l’assassinat de Valentín González el 25 de juny del 1979 mentre participava en una vaga autoritzada al Mercat d’Abastos per a demanar el pagament dels salaris que els devia la patronal. La inesperada aparició de la policia en aquella vaga pacífica i legal va fer que augmentara la tensió i, enmig d’aquesta i del llançament de pots de fum, un agent va disparar la seua arma carregada amb pilotes de goma, una de les quals va impactar directament en el pit de Valentín tot provocant-li una parada cardíaca i la mort.

Aquell inexplorat episodi ix ara, de nou, a la llum a través d’aquest documental produït per la CGT, que no sols parla del fatídic final del jove valencià, sinó també del calvari d’una família a la qual les institucions impediren fins i tot estar present en el juí per la mort de Valentín. Un juí que, d’altra banda, es tancà amb una sentència sense cap tipus de depuració de responsabilitats. El martiri a la família fou encara més agreujat per les autoritats, que tractaren de traure el cos sense vida de Valentín per la porta de darrere de l’Anatòmic Forense per tal d’evitar el multitudinari soterrament.

José Asensio, director del documentall.

José Asensio, director del documental.

L’assassinat de Valentín, però, serveix de pretext en aquest film per a repassar el procés de la transició a la democràcia des d’una perspectiva extremadament crítica. És, precisament, des d’aquesta mirada delatora com contraposa aquells fets amb les darreres mobilitzacions viscudes arreu del país amb motiu de la crisi econòmica –i també social i política–, com ara en episodis com l’anomenada primavera valenciana. S’hi apunta, així, una qüestió: és possible que la lluita dels joves de finals dels setanta i inicis dels huitanta tinguera elements en comú amb la dels que ara ixen al carrer per a cridar contra la corrupció i les retallades?

Imatge del públic assistent a la presentació del documental.

L’acte fou presentat per Antonio Pérez Collado, representant de la CGT; José Asensio, director del documental; i Paqui González, germana de Valentín. Tots tres es mostraren agraïts pel suport –no precisament institucional, especificaren– que han rebut per a la realització del documental, que naix amb l’únic objectiu de mantindre viu el record de Valentín i, com va afegir Asensio, “reflexionar sobre el que va passar en la transició i també sobre el que està passant ara”. Però si hi va haver un testimoni emotiu fou el de Paqui qui, quasi trenta anys després de la seua mort, encara s’emociona en parlar del seu germà i rememorar aquell dia, així com la soledat a què es van veure abocats amb el pas dels anys: “Al principi teníem suport de molta gent, però amb el pas del temps la gent s’oblida […] És important que es conega la història del meu germà perquè el seu record estiga viu i no es torne a repetir un fet així. Ell lluità per la llibertat”.

Els esforços perquè la flama del record de Valentín no s’apague i es conega per què i com va morir han estat un treball ardu i no exempt d’obstacles per a la família, en particular, i per a la CGT, que porta anys lluitant perquè l’edifici on fou assassinat, aquell antic Mercat d’Abastos que després va ser reconvertit en un institut, porte el seu nom: Institut Valentín González. De moment, sols han aconseguit col·locar –l’any 2009, coincidint amb el trenta aniversari de la seua mort– una diminuta placa en un passadís per on els estudiants passen sense pena ni glòria, sense saber qui fou Valentín González ni què fa allí aquell rètol.

En acabar l’acte de presentació es va obrir un debat a propòsit de la desmobilització social actual i també sobre el paper dels mitjans de comunicació, en especial sobre el que jugaren després de l’assassinat de Valentín, el qual comptà amb la participació de la periodista Rosa Solbes, qui també ha participat en el rodatge del documental.