Cotxes elèctrics al barri de la Coma

coma 1

Una imatge de la presentació del projecte InclusivEV.

JORGE CHENOVART. Cotxes elèctrics per a millorar les sostenibilitats econòmica i ecològica a barris desfavorits. Aquesta és la base del projecte que han plantejat investigadors del grup LISITT (Laboratori Integrat de la Informació de Trànsit), pertanyent a l’Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i la Comunicació (Irtic) de la Universitat de València. El passat 28 d’abril, l’Ajuntament de Paterna acollí la presentació d’aquesta iniciativa, desenvolupada des de principis del 2015, dirigida pel professor Juan José Martínez Durà i presentada per la investigadora Marta Pla-Castells. La resta del grup de recerca està conformat pels enginyers de Camins Lorena Villar i Jorge Suárez i el professor de l’Escola d’Informàtica José Javier Samper. Durant l’acte de presentació, Martínez Durà va explicar que el projecte sorgeix de la sinergia de dos elements, d’una banda la consolidació d’elements sostenibles i ecològics, i per una altra l’atenció a col·lectius més desfavorits com ara persones amb pocs recursos, gent d’edat avançada o amb discapacitat. “Així, la Universitat de València pot col·laborar amb les persones d’una manera propera tot donant un benefici a la societat”, va concloure.

Sota el nom d’InclusivEV i amb el finançament de l’associació Climate-KIC, el projecte ha sigut estudiat al Regne Unit, Polònia i Itàlia. Segons Pla-Castells, l’estudi investiga el potencial del cotxe compartit a través de l’ús de vehicles elèctrics, la seua disponibilitat i els beneficis que comportaria per als habitants de la zona, en aquest cas el barri de la Coma, pertanyent al municipi de Paterna. S’aposta per analitzar el benefici de la reducció dels gasos d’efecte hivernacle que implicaria el pas de la utilització de cotxes de fuel a vehicles elèctrics. “Suposaria una reducció del trenta-cinc per cent en contaminació i seria beneficiós disposar d’un sistema d’utilització del cotxe quan no fóra possible viatjar amb metro o en autobús, especialment a les nits”, explica la investigadora. La idea milloraria l’accés a serveis i comoditats dels habitants de la zona.

Imatge del barri de La Coma.

Imatge del barri de la Coma.

El barri de la Coma, amb una densitat de població elevada, té un quaranta per cent de la població en atur. Aquesta dada, unida a la relativa llunyania d’hospitals i ambulatoris, el situa com un barri perfecte per al desenvolupament del projecte. L’estudi es va dur a terme mitjançant quasi tres-centes enquestes als seus habitants. “Havíem de saber si era necessari, com s’usava el transport, si la majoria de la gent usava metro, si podia ser un complement a aquest mitjà públic i sobretot que fóra sostenible”, afirma Pla-Castells.

Les dades obtingudes van posar de manifest que el transport públic s’utilitza, en major mesura, per a usos personals com ara anar al metge o fer compres. Una dada rellevant va ser que ningú no l’emprava per temes d’estudis, quan el metro és un referent per als estudiants en qüestions de transport. Segons els investigadors, InclusivEV resultaria beneficiós atenent les queixes habituals dels habitants respecte a la freqüència horària dels autobusos, un fet que causa descontent a la població. “Aquesta dada ens diu que l’ús de vehicles elèctrics podria tindre una acceptació important, ja que tampoc el taxi no s’utilitza excepcionalment per a alguna urgència”, explica Pla-Castells.

Segons les enquestes, més del cinquanta per cent dels habitants que van contestar no tenien permís de conduir. La xifra no seria sorprenent si no fóra perquè més del seixanta per cent tenia cotxe. Aquesta raó planteja necessitats quant al tipus de cotxe a conduir. Segons s’ha explicat, és necessari tindre llicència de conducció, i encara queda per saber quin tipus de cotxe elèctric és el més adequat segons la llicència que es tinga. “Hem vist que s’usa per anar a treballar a Paterna i a València, cosa que ens diu quina és la distància d’ús”, explica la investigadora. Quant al preu, es barallen xifres, però estaria al voltant dels quatre euros l’hora davant d’un increment de la flota de cotxes. Sobre el tipus de pagament, els enquestats van ser rotunds, va guanyar la intenció de pagar en efectiu.

InclusivEV ja ha sigut plantejat. Després d’un any de treball, és el moment d’esperar que l’organització Climate-KIC decidisca entre les diferents propostes per a la seua posterior inversió. Per als investigadors del LISITT, es tracta d’un projecte més barat que compartir un taxi entre dues o més persones, adquiriria un compromís amb empreses locals o municipals tot aplicant un sistema de vehicles i, sobretot, beneficiaria un sistema inclusiu de la població.