Estudiants de la Universitat promouen la col·locació d’una placa en honor a Cervantes a Ucraïna

cervantes3

REDACCIÓ. El col·lectiu d’estudiants Acció UV-Ucraïna de la Universitat de València ha participat en la col·locació d’una placa en honor a Miguel de Cervantes a Nahuievychi (província de Drogobych, regió de Lviv), Ucraïna. La iniciativa ha partit d’aquest grup d’estudiants que són a més responsables de la publicació Iván Frankó. La pluma ucraniana de los clásicos hispanos (València, 2015), un llibre editat amb el suport de la Universitat de València com a projecte sociocultural del col·lectiu. Iván Frankó va ser el primer literat en donar a conéixer El Quixot en ucraïnés, i ho va fer amb una adaptació en vers. El col·lectiu d’estudiants de la Universitat vol recuperar i mantindre present la figura de Frankó i per això, a més, manté un portal web sobre aquest autor: ivanfranko.es.

La col·locació de la placa en honor a Miguel de Cervantes a Nahuievychi, poble natal de Frankó, és la primera monumentalizació del clàssic espanyol a Ucraïna. La placa ha sigut instal·lada coincidint amb l’any del quatre-cents aniversari de la seua mort, per a completar el complex de plaques en honor d’altres genis de les lletres sota el nom Iván Frankó i la literatura universal, a la Reserva Historicocultural de l’Estat ucraïnés a Nahuievychi. A més, l’acte es va realitzar el 27 d’agost, dia del cent seixanta aniversari del naixement del literat i pensador Ivan Frankó. El ministre de Cultura d’Ucraïna, Yevgen Nyshchuk, va inaugurar la placa. També hi van assistir Bogdan Matkivskiy, diputat del Parlament Nacional electe per la circumscripció del lloc, personalitats dels governs regional i provincial, i representants del col·lectiu d’estudiants de la Universitat de València Acció UV-Ucraïna.

La placa és de relleu i ha sigut elaborada amb un acabat en bronze per Stanislav Myhal, arquitecte, acadèmic i professor, i per Yaroslav Skakun, pintor i professor d’acadèmia de les belles arts. També han col·laborat en la iniciativa la directora de la Reserva Historicocultural Nahuievychi, Oresta Rezekulova, i el president de l’Associació d’Hispanistes d’Ucraïna, Oleksandr Pronykevych.